انیمیشن ببعی قهرمان

ببعی قهرمان: ببعی در آرزوی پرواز (Babaei wish to fly 2024)

انیمیشن ببعی قهرمان ساخت سازمان هنری اوج است که در همکاری با موسسه «قاب رویا» و شرکت «رایمون مدیا» تولید شده است. این اثر پس از «فهرست مقدس» و «پسر دلفینی» سومین انیمیشن سینمایی سازمان اوج محسوب می‌شود.

مشخصات انیمیشن ببعی قهرمان

کارگردانحسین صفارزادگان و میثم حسینی
نویسندهمقداد اخوان
تهیه‌کنندهمحمدمهدی مشکوری 
صداپیشگانامیرحسین رستمی، نصرالله مدقالچی، ناهید امیریان، شهره روحی، منوچهر زنده‌دل، مهدی طهماسبی
تاریخ نخستین اکرانبهمن ۱۴۰۲، جشنواره فیلم فجر
تاریخ اکران در سینما۴ مهر ۱۴۰۳
مدت زمان انیمیشن۸۰ دقیقه

ساخت و اکران انیمیشن ببعی قهرمان

«ببعی تو بازیگوشی، مثل منی باهوشی … ببعی شیطون بلا، بامزه و ناقلا» آهنگی بود که چند ماه پیش در فضاهای مجازی بین فارسی زبانان ترند شده بود و نه تنها کودکان، بلکه نوجوانان و بزرگسالان هم این آهنگ را می‌شناختند. این آهنگ مربوط به سریال «ببعی و ببعو» بود که در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰از شبکه پویا پخش می‌شد. سریال پویانمایی «ببعی و ببعو» به کارگردانی حسین صفارزادگان و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری در هفت فصل و ۱۲۰ قسمت از تلویزیون پخش شد و با اینکه قسمت‌های کوتاه ۷ دقیقه‌ای داشت، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های شبکه پویا تبدیل شد. 

انیمیشن ببعی قهرمان در چهار مهرماه ۱۴۰۳ در تهران به اکران درآمد و ۱۰۰۰ بلیط مراسم افتتاحیه در همان ساعات ابتداییِ باز شدن، فروخته شدند. از افتخاراتی که انیمیشن ببعی قهرمان کسب کرده، می‌توان به دریافت دیپلم افتخار برای بهترین انیمیشن از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و شکستن رکورد فروش فیلم در سینمای کودک ایران با فروش ۶ میلیارد تومانی در سه روز نخست نمایش اشاره کرد.

انیمیشن ببعی قهرمان

کارگردانی این انیمیشن محبوب بر عهده حسین صفارزادگان و میثم حسینی بوده و داستان آن را مقداد اخوان نوشته است. اخوان درباره نویسندگی انیمیشن ببعی قهرمان عنوان کرده که برای نوشتن این متن به این فکر می‌کردم که یک ببعی چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد و چه کارهایی را نمی‌تواند، برای همین از ایده پرواز ببعی استفاده کردیم، کاری که ببعی احتمالا نمی‌تواند انجام دهد اما با تلاش به نتیجه خواهد رسید.

محمدمهدی مشکوری تهیه کننده انیمیشن ببعی قهرمان بوده است که گفته می‌شود با بودجه‌ای نزدیک به سه میلیون دلار این اثر را تهیه کرده است. انیمیشن ببعی قهرمان با هنرنمایی صداپیشگان فارسی نظیر نصرالله مدقالچی، ناهید امیریان، شهره روحی، امیرحسین رستمی، منوچهر زنده‌دل و مهدی طهماسبی دوبله شده و موسیقی آن را پویا صفا ساخته است. همچنین کارگردان هنری این اثر میکائیل براتی بوده و طراحی شخصیت‌ها را محمد خیراندیش و شفیع آهی بر عهده داشته‌اند.

اگر به دنبال ماجراجویی‌های بیشتر با قهرمان‌های دوست‌داشتنی مثل ببعی هستید، نگاهی به فهرست بهترین انیمیشن های دنیا بیندازید.

داستان انیمیشن ببعی قهرمان

در خلاصه این اثر آمده است: «ببعی که همیشه مجلات جغد قهرمان درباره پرواز را می‌خواند در سر رویای پرواز دارد و می‌خواهد مانند یک پرنده پرواز کند.» اما از آنجایی که ببعی پرنده نیست با مشکلاتی برای حل این مساله رو به رو می‌شود. از طرفی پدر ببعی با تصمیم او مخالف است و از طرف دیگر یک بوقلمون بدذات به نام خانوم بوقلمون برای سرخورده کردن افرادی که رویای پرواز دارند، مدرسه‌ای به راه انداخته تا در آن بچه‌ها را از دنبال کردن آرزوهایشان ناامید کند. 

انیمیشن ببعی قهرمان

حالا ببعی به همراه خواهر کوچکترش ببعو باید برای پرواز کردن اقدام کنند. آن‌ها در ابتدا با فریب‌های خانوم بوقلمون، راهی مدرسه خلبانی بوقلمون می‌شوند و حالا تازه ماجراهایشان شروع می‌شود؛ ماجراهایی از قبیل اختراع و تسلط بر بشقاب پرنده‌هایی که امکان پرواز انفرادی را برای ببعی و ببعو فراهم می‌کند تا مقابله با پرندگانی که دوست دارند نقشه این دو خواهر باهوش و تلاشگر و دوستانشان را برای رسیدن به آرزوی خود نقش بر آب کنند. 

اینجاست که ببعی و ببعو به همراه دوستانشان باید سعی کنند در مسابقات پیش رو، از تیم پرنده‌ها ببرند، اما چگونه؟ برای این کار، ببعی و دوستانش در می‌یابند که خانوم بوقلمون شیاد است و به آن‌ها پرواز یاد نخواهد داد برای همین به سراغ جغد پیر می‌روند؛ جغد پیری که او نیز زمانی استاد خلبانی بوده اما مشکلات او را از زندگی ناامید کرده است؛ ببعی و دوستانش تلاش می‌کنند امید را به جغد پیر باز گردانده و به کمک او پرواز کنند؛

انیمیشن ببعی قهرمان

از طرف دیگر پدر ببعی بعد از رفتن او به این فکر می‌افتد که خود او نیز روزی آرزوی پرواز را در سر می‌پرورانده است؛ پس تراکتور کوچک خود را به یک ماشین پرنده تبدیل می‌کند و به دخترش ببعی در راه رسیدن به آرزویش کمک می‌کند. 

تماشای این اثر قطعاً شما را به دنیای جدیدی از داستان‌های جذاب می‌برد، اما اگر به دنبال تجربه‌های بیشتری در دنیای انیمه‌ها هستید، بهترین انیمه های دنیا را از دست ندهید. اگر نمیدانید فرق انیمه و انیمیشن چیست؟ ما در مقاله ای جدا به توضیح این موضوع پرداخته ایم.

نقد و بررسی انیمیشن ببعی قهرمان

داستان ببعی قهرمان در مورد اهمیتی رویاپردازی و تلاش برای رسیدن به اهدافی هرچند دست نیافتنی است. این پویانمایی سه بعدی  سعی دارد کودکان را به باور مفهوم «خواستن توانستن است» ترغیب کند. از جمله دیگر مفاهیم مهمی که در انیمیشن ببعی قهرمان مورد توجه بوده است، می‌توان به اهمیت کار گروهی، کتاب‌خوانی و خانواده‌محور بودن شخصیت ببعی اشاره کرد.

از طرفی از قبل و با دیدن سریال می‌دانیم ببعی شخصیتی رویاپرداز و ماجراجو دارد؛ به همین خاطر بیشتر کارها و ماجراجویی‌های او به دردسر تبدیل می‌شوند و دیگران برچسب خرابکار را به او می‌زنند، اما در نهایت دوستان و خانواده، ببعی را دوست دارند و از دستاوردهای او خوشحالند و به او کمک می‌کنند؛ به همین خاطر ببعی می‌تواند الگوی خوبی برای کودکانی باشد که کنجکاو و ماجراجو هستند و حتما دردسرهایی را هم به بار می‌آورند، اما در انتها با تلاش به نتیجه می‌رسند. 

انیمیشن ببعی قهرمان

خوب است توجه کنیم که شخصیت‌های اصلی این انیمیشن، یعنی ببعی و خواهرش ببعو هر دو دختر هستند و حضور قهرمان دختر در این اثر تاثیر خوبی روی کودکان دختر ایرانی برای تلاش و رسیدن به اهدافشان خواهد داشت. مدت زمان نمایش این انیمیشن که در ژانر فانتزی و موزیکال قرار می‌گیرد، یک ساعت و بیست دقیقه بوده و با توجه به میزان خشونت و ترس پایین، برای رده سنی بالای شش سال مناسب است؛ خوب است خانواده‌ها پیش از حضور در سینما، به صبر و حوصله فرزند دلبندشان برای تماشای یک انیمیشن نسبتاً طولانی در سالن سینما توجه کنند.

انیمیشن‌های سریالی می‌توانند یک گزینه ایده‌آل برای اوقات فراغت و تقویت مهارت‌های فرزندانتان باشند؛ با بهترین‌ انیمیشن های سریالی جهان آشنا شوید.

نمایش ببعی قهرمان در سایر کشورها

انیمیشن ببعی قهرمان در کشورهایی غیر از ایران هم به نمایش درآمده است؛ نخستین آن‌ها کشور قزاقستان بود که با دوبله در سینماهای این کشور به نمایش درآمد. از دیگر کشورهای میزبان انیمیشن ببعی قهرمان می‌توان به کشورهای آذربایجان و ترکیه اشاره کرد.

اکران انیمیشن ببعی قهرمان در ترکیه یکی از بزرگترین اکران‌های خارجی این انیمیشن بوده است؛ ۴۵ شهر در ترکیه از جمله شهر‌های بزرگی مثل استانبول، ازمیر و آنکارا در ۱۷۳ سینما میزبان انیمیشن ببعی قهرمان هستند. این انیمیشن در خارج از ایران با عنوان «ببعی در آرزوی پرواز (Babaei wish to fly 2024)» به نمایش درآمده و به زبان کشورهای میزبان دوبله شده است. همچنین نام ببعی در نسخه ارائه شده در ترکیه «وولینا» است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید