صفحه اصلی > معرفی فیلم : معرفی فیلم سینمایی پروین

معرفی فیلم سینمایی پروین

فیلم پروین به کارگردانی محمدرضا ورزی، که داستان زندگی پروین اعتصامی، شاعر برجسته ایرانی را روایت می‌کند، در چهل و دومین دوره از جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲ حضور داشت و با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. در این فیلم، مارال بنی آدم که نقش پروین را بازی می‌کند، تصویری از زندگی و شخصیت پروین اعتصامی، یکی از مهم‌ترین شاعران زن معاصر ایرانی ارائه می‌دهد.

بنی آدم برای بازی در فیلم سینمایی پروین نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد و در نهایت توانست این جایزه را با خود به خانه ببرد. فیلم سینمایی پروین از چهارشنبه ۱۲ دی ماه در سینماهای سراسر کشور به اکران در می‌آید و هم‌اکنون پیش فروش بلیط های آن در سینما آغاز شده است. حالا بیایید با هم در ادامه این مطلب از تماشاخونه به جزئیات بیشتر فیلم پروین بپردازیم و ببینم به راستی چقدر از زندگی پروین اعتصامی می‌دانیم و چقدر او را می‌شناسیم؟

مشخصات فیلم سینمایی پروین

  • کارگردان: محمدرضا ورزی
  • نویسنده: محمدرضا ورزی
  • تهیه کننده: محمدرضا شریفی نیا
  • بازیگران: مارال بنی آدم، آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، حسین پاکدل، یوسف صیادی، رامین ناصر نصیر، بیژن بنفشه خواه و ملیکا شریفی نیا
  • تاریخ اولین اکران: بهمن ۱۴۰۲ (فجر)
  • تاریخ اکران در سینما: ۱۲ دی ۱۴۰۳
  • ژانر: زندگی‌نامه‌ای، تاریخی، درام
  • کشور سازنده: ایران
  • توزیع‌کننده: عامریان فیلم
  • سرمایه‌گذار: بنیاد سینمایی فارابی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

تیزر فیلم سینمایی پروین

چقدر از داستان زندگی پروین اعتصامی می‌دانیم؟

فیلم پروین تلاش می‌کند که تصویری از زندگی پروین اعتصامی، شاعری که در اوایل دهه ۱۳۰۰ شمسی به دنیا آمده و در ادامه آن زندگی می‌کرده است، ارائه دهد. داستان بیشتر به زندگی شخصی و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی پروین می‌پردازد و در کنار آن به بررسی جایگاه زنان در جامعه مردسالار آن زمان و فشارهای اجتماعی وارد بر آن‌ها نیز می‌پردازد.

یکی از نقاط برجسته فیلم، تلاش برای نمایش ارتباطات پروین با خانواده‌اش، به‌ویژه با پدر و همسرش و حضور در محافل ادبی است. داستان فیلم که در دوران پهلوی می‌گذرد، در کنار روایت زندگی پروین اعتصامی به عنوان یک شاعر زن، نکاتی در مورد زندگی و جایگاه زنان در جامعه برای رویا پردازی و داشتن هویت می‌پردازد و با ظرافت‌هایی تفاوتهای فرهنگی و طبقاتی را نیز به نمایش می‌گذارد.

نقدها و واکنش‌ها به فیلم پروین

نقدهای مختلفی به فیلم پروین وارد شده است؛ در حالی که طراحی صحنه، لباس، گریم و موسیقی فیلم قابل تحسین است، فیلمنامه نتوانسته است به اندازه کافی این زیبایی‌ها را در داستان بگنجاند، اما در کل به دلیل داستان جالب و روایت پر فراز و نشیب زندگی پروین اعتصامی فیلم سینمایی پروین یک فیلم تاریخی جذاب و آموزنده است. در فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای معمولاً کارگردان تلاش می‌کند که تمام جوانب زندگی شخصیت مورد نظر را در مدت زمان محدودی به نمایش بگذارد، این امر گاهی باعث کاهش کیفیت شخصیت‌پردازی و عمق روابط بین شخصیت‌ها می‌شود، اما در پروین با چنین مشکلی روبه‌رو نیستیم و اگر پرداخت شخصیتی کمتر بوده به دلیل حضور تعداد زیادی شخصیت تاریخی در این فیلم است.

بازیگران و عملکرد آن‌ها در فیلم سینمایی پروین

یکی از نکات مثبت فیلم، بازی مارال بنی آدم در نقش پروین اعتصامی است. او توانسته است چهره‌ای معصوم و لطیف از این شاعر به تصویر بکشد. گریم دقیق و توانایی بنی آدم در نشان دادن جزئیات عاطفی و روحی پروین، از نقاط برجسته فیلم است. همچنین ملیکا شریفی‌نیا در نقش آگرین، به رغم کم‌اهمیت بودن این شخصیت در داستان، حضور قابل توجهی دارد و بازی خوبی را ارائه می‌دهد.

بازیگران و شخصیت‌های دیگر این فیلم عبارت‌اند از: آزیتا حاجیان در نقش اختر مادر پروین، محمدرضا شریفی‌نیا در نقش یوسف خان پدر پروین، حسین پاکدل در نقش علی اکبر دهخدا، محمدعلی نجفی در نقش استاد اصفهانی، امیرحسین صدیق در نقش ابوالفتح (برادر پروین)، محمدعلی ساربان در نقش دکتر احمدیه، رامین ناصرنصیر در نقش ملک الشعرای بهار، رضا فیاضی در نقش دکتر خلعتبری به ایفای نقش پرداخته اند.

هم چنین بیژن بنفشه‌خواه در نقش فضل اله گرکانی، یوسف صیادی در نقش مش باقر، مریم ورزی در نقش گلدخت اصفهانی، محمد شعبان ‌پور در نقش فضل الله اعتصامی (همسر پروین)، الهه جعفری در نقش مهکامه (دوست صمیمی پروین)، مجید جعفری در نقش دکتر علاج، شهرداد بانکی در نقش کنسول انگلیس، عباس علی‌محمدی در نقش آژان و محمدرضا شهبانی نوری در نقش علی اصفهانی.

اما در میان شخصیت‌های فرعی، برخی از بازیگران نتوانسته‌اند به اندازه کافی در نقش‌های خود تأثیرگذار باشند؛ حضور بازیگران شناخته‌شده در نقش‌های کوتاه شاید بیشتر به‌دلیل اهداف گیشه و اکران باشد و عملاً به روایت فیلم کمکی چندانی نکرده است. 

فیلم سینمایی پروین

عوامل سازنده در فیلم سینمایی پروین

پروین که قبل‌تر به نام «معجزه پروین» شناخته می‌شد، به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شده است. محمدرضا ورزی، کارگردان این فیلم، که در آثار قبلی خود مانند «معمای شاه» نشان داده بود که به تاریخ معاصر ایران علاقه‌مند است، در فیلم پروین هم سعی دارد تصویری دقیق از یکی از شاعران زن بزرگ تاریخ ایران را به نمایش بگذارد.

بهزاد عبدی، آهنگساز معروف ایرانی که جوایز متعددی را در جشنواره‌های فیلم فجر به‌دست آورده، موسیقی این اثر را ساخته است. همچنین، عوامل دیگری همچون فرشاد خالقی در مقام مدیر فیلمبرداری، مهدی حسینی وند در جایگاه تدوین و شهرام خلج به عنوان طراح چهره‌پردازی در ساخت این فیلم نقش داشته‌اند. همچنین طراحی صحنه را مسعود اوسطی و طراحی لباس را رویا ابراهیمی بر عهده داشته‌اند.

مدیر صدابرداری پروین ارسلان کیان ارثی، صحنه آرای آن سوفیا شکری، دستیار اول کارگردان، رهام مخدومی، مدیر برنامه‌ریزی، حسین متحد، منشی صحنه، سحرناز ضیایی، عکاس، احمدرضا شجاعی، اصلاح رنگ و نور، نیما دبیرزاده، صداگذاری، مهرداد جلوخانی و جلوه‌های ویژه میدانی فیلم سینمایی پروین بر عهده آرش آقابیک بوده است.

فیلم سینمایی پروین

چالش همیشگی طراحی صحنه و گریم در یک فیلم تاریخی

یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های فیلم پروین طراحی صحنه و گریم آن است. فیلم به‌خوبی توانسته فضای شاعرانه و پاییزی زندگی پروین را بازسازی کند. طراحی لباس و چهره‌پردازی نیز با دقت انجام شده است. گریم‌ها، به ویژه چهره بنی آدم و ملیکا شریفی‌نیا، به‌خوبی توانسته‌اند شخصیت‌ها را از نظر ظاهری به‌شکل متناسب با زمانه نشان دهند. این دقت در جزئیات یکی از عواملی است که فیلم را در بخش‌های فنی بسیار قوی می‌کند.

به طور کلی توجه به گریم، طراحی صحنه و لباس که البته در فیلم‌های پرخرج سینمایی هالیوودی جایگاه ویژه‌ای دارند، همیشه یکی از عوامل چالش برانگیز در تهیه فیلم‌هاست؛ چراکه علاوه بر پرهزینه بودن فرایند آن‌ها، باید به درستی آن از لحاظ تاریخی دقت داشت و در عین حال با المان‌هایی امروز نیز همراه شد تا مخاطب کنونی از تماشای آن لذت ببرد و با آن درگیر شود.  

نوستالژی و موسیقی متن پروین

موسیقی متن فیلم پروین یکی دیگر از نقاط قوت آن است. بهزاد عبدی با ساخت موسیقی‌ای که همخوانی خوبی با فضای شاعرانه، نوستالژیک و گاهی غم‌انگیز فیلم دارد، توانسته است به عمق احساسی داستان بیافزاید. موسیقی در بسیاری از سکانس‌ها تأثیرگذاری خاصی دارد و به‌ویژه در صحنه‌های پایانی، با ایجاد فضای احساسی، به درک بهتر شخصیت پروین و شرایط او کمک می‌کند.

تحلیل دراماتیک پروین: فیلمی شاعرانه

یکی از چالش‌های اصلی در ساخت فیلم‌های بیوگرافی یا زندگی‌نامه‌ای این است که فیلمساز باید به‌طور هوشمندانه نقاط عطف در زندگی شخصیت را پیدا کند. ورزی در پروین توانسته با تمرکز بر مقاطع مهم زندگی پروین، به‌ویژه چالش‌های زندگی مشترک، ارتباط با پدر، حضور در محافل ادبی، و در نهایت بیماری و مرگ او، درام فیلم را شکل دهد.

این لحظات به‌خوبی در فیلم پررنگ شده‌اند تا تصویر نهایی از پروین اعتصامی در ذهن مخاطب باقی بماند. با این حال، در فیلم‌هایی که می‌خواهند زندگی یک فرد را در مدت زمان محدودی به تصویر بکشند، ممکن است ریتم داستان سریع شود و این باعث می‌شود که شخصیت‌پردازی به‌طور کامل صورت نگیرد. در پروین هم گاهی همین مشکل دیده می‌شود اما نه آنقدر که مخاطب نتواند با شخصیت پروین ارتباط بگیرد. 

آنچه بر شاعر زن گذشت

پایان‌بندی فیلم

یکی از بهترین لحظات فیلم، پایان آن است. ورزی با هوشمندی خاصی توانسته است که مرگ پروین را به‌طور احساسی به تصویر بکشد. همزمانی خواستگاری از پروین و مرگ او، فضایی احساسی و غم‌انگیز ایجاد می‌کند که تأثیرگذار است.

جوایز و افتخارات فیلم سینمایی پروین

فیلم سینمایی پروین با حضور در چهل و دومین دوره از جشنواره فیلم فجر توانست در شش رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود؛ شهرام خلج برای بهترین چهره پردازی شهرام خلج، رویا ابراهیمی برای بهترین طراحی لباس، بهزاد عبدی برای بهترین موسیقی متن، فرشاد خالقی برای بهترین فیلمبرداری، رامین ناصرنصیر برای بهترین بازیگر مکمل مرد و مارال بنی‌آدم برای بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شدند که در نهایت بین‌ادم توانست جایزه را از آن خود کند.

آیا فیلم پروین ارزش تماشا کردن دارد؟

فیلم پروین توانسته تصویری قابل قبول از پروین اعتصامی، شاعر پرآوازه و زن ایرانی ارائه دهد. بازی خوب مارال بنی آدم، طراحی صحنه و لباس، گریم دقیق و موسیقی تأثیرگذار، همگی کمک کرده‌اند تا این فیلم یک اثر بیوگرافی ارزشمند شود. هرچند که فیلم نمی‌تواند تمام عمق شخصیت پروین اعتصامی را به نمایش بگذارد، اما با توجه به محدودیت‌های موجود در سینمای ایران، توانسته است اثری قابل توجه و قابل تماشا بسازد که ارزش دیدن دارد و مخاطب را با زندگی و استعداد این شاعر بیشتر آشنا می‌کند.

فیلم گیسوم از سایر کارهای مارال بنی آدم

برچسب ها :

دیدگاه کاربران (5 دیدگاه)

  1. بسلامتی تک خوانی زن هم که توی فیلم دارید!!
    اگر حتی پروین اعتصامی ترانه خوان هم بوده باشند که نبودند،اصلا نبایستی چنین کار ناشایست رو این کارگردان انجام میداد

    1. متاسفم برای این دیدگاه کوته بینانه
      دیدگاهی که باعث شده از صدای زیبا و هنر ناب زنان این سرزمین محروم باشیم.

  2. پروین اعتصامی رو دوست ندارم ولی از مقاله شما خوشم اومد و حتما میبینم فیلمشو
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید