فیلم سینمایی سه جلد یکی از پرحاشیهترین فیلمهای سینمایی ۱۴۰۳ بالاخره بعد از سه سال وقفه ۱۶ آبان ماه اکران شد. علت این حواشی در وهله اول مربوط به دو سال ممنوعالتصویری باران کوثری از ۱۴۰۱ تاکنون بوده است؛ علاوه بر آن فوت آتیلا پسیانی پیش از اکران سه جلد هم توجه و حاشیه زیادی ایجاد کرد. در ادامه به معرفی فیلم سینمایی سه جلد و عوامل آن میپردازیم.
فهرست مطالب
مشخصات فیلم سینمایی سه جلد
- کارگردان: مهدی اسماعیلی
- نویسنده: مهدی اسماعیلی
- تهیهکننده: محمد آفریده
- بازیگران: باران کوثری، آتیلا پسیانی، سولماز غنی، رویا جاویدنیا، یسنا میرطهماسب، شاهرخ فروتنیان، الهام شعبانی، سارا توکلی و آیناز کرمانی
- ژانر: درام، اجتماعی
- سال ساخت: ۱۴۰۰
- تاریخ اکران در سینما: ۱۶ آبان ۱۴۰۳
- توزیع کننده: فیلمسازان مولود
- پخش: رسانه فیلمسازان
- سرمایهگذار: مرتضی حسنی عادلیان
کارگردان فیلماولی در همکاری با بهترینهای سینما:
از باران کوثری تا کمال تبریزی
فیلم سینمایی سه جلد به کارگردانی مهدی اسماعیلی و تهیهکنندگی محمد آفریده در سال ۱۴۰۰ ساخته شد و در آن بازیگرانی همچون باران کوثری، آتیلا پسیانی، سولماز غنی، رویا جاویدنیا، یسنا میرطهماسب، شاهرخ فروتنیان، الهام شعبانی، سارا توکلی و آیناز کرمانی به ایفای نقش پرداختهاند. سه جلد اولین ساخته مهدی اسماعیلی است که نویسندگی آن را هم خودش بر عهده داشته و کمال تبریزی در آن به عنوان مشاور کارگردان حضور داشته. این فیلم ۸۵ دقیقهای توسط «فیلمسازان مولود» توزیع شده و پخش آن را رسانه فیلمسازان بر عهده داشته است. از دیگر عوامل فیلم سینمایی سه جلد میتوان به امیرحسین دوانی به عنوان طراح صحنه و لباس و علی تبریزی به عنوان مدیر فیلمبرداری نام برد.
سه جلد از چه میگوید؟
سه جلد در مورد زنان است؛ شخصیت اصلی این فیلم زنی به نام «مینو» با بازی باران کوثری است که رازی زنانه در دل دارد. در ادامه فیلم میبینیم که تحمل این راز به تنهایی برای مینو ممکن نیست و تصمیم میگیرد تا برای آن کاری کند؛ اما این کار شجاعت زیادی میطلبد و از طرفی ممکن است عواقب سنگینی برای او و دیگران داشته باشد. شخصیتهای زن دیگری هم در فیلم سینمایی سه جلد حضور دارند؛ افرادی که نزدیکان مینو را تشکیل داده و هر کدام واکنش خاصی به رازی که او برملا میکند، نشان میدهند. پیش از بررسی این اتفاقات، باید کمی با شخصیت مینو آشنا شویم؛ مینو زنی است مستقل که به تنهایی از پس زندگی خود برمیآید و البته با مشکلاتی هم مواجه است که باید خودش به تنهایی با آنها دست و پنجه نرم کند. با این توصیفات متوجه میشویم که ما با زنی سنتی مواجه نیستیم، اگرچه که این زن غیر سنتی و مدرن داستان ما باز هم با مشکلات ناشی از نگاههای سنتی دست به گریبان است.
بازیگران حرفهای، سوژهای خاص و صدایی که شنیده شد
یکی از مهمترین نکات قابل توجه در مورد فیلم سینمایی سه جلد، بازی باران کوثری است. باران کوثری که دو سال ممنوع التصویر بوده حالا با یک بازی فوقالعاده دوباره به سینما بازگشته است؛ البته هنوز هم عوامل فیلم نمیتوانند از تصویر او در تبلیغات فیلم استفاده کنند، که بیتردید به فروش فیلم هم لطمه خواهد زد. بازی باورپذیر باران در نقش مینو برگ برنده سه جلد است. او با توانایی بازیگری خود و البته سابقه خوبی که در ایفای اینگونه نقشها دارد، بار دیگر توانسته تصویری از یک زن آسیبدیده اما همچنان تلاشگر را به مخاطب ارائه دهد. ناگفته نماند که استفاده از قدرت بازیگری آتیلا پسیانی در این فیلم هم به درجه یک بودن آن از نظر بازیگری کمک بسیاری کرده است.
اگر بخواهم نقطه قوت دیگری بعد از بازیگری، برای فیلم سینمایی سه جلد بیان کنم، باید به انتخاب سوژه این فیلم اشاره کنم؛ سوژهای زنانه که به نوعی از دغدغههای امروزی زنان محسوب میشود، اما زنان به دلیل بازخوردهای منفی که احتمالا پس از پرداختن به آن، از جامعه دریافت خواهند کرد، کمتر دل و جرات یا حال و حوصله بازگو کردن آن را پیدا میکنند. سه جلد از این جهت فیلمی دیدنی است که موضوعی کمتر گفته شده را به تصویر کشیده و سعی در به گوش رساندن صداهایی که شنیده نمیشوند داشته است.
جسارت ورود به مسائل اجتماعی روز، وجه تمایز با سایر فیلمهای درحال اکران
محمد اسماعیلی کارگردان و نویسنده سه جلد در نشستی در مورد فیلم، به قبضهشدن گیشهها توسط فیلمهای کمدی اشاره کرده است. او بیان میکند که در سینمای امروز ایران دیگر کسی نمیخواهد فیلم اجتماعی بسازد و حتی سرمایهگذاران فیلمها، پیشنهاد ساخت فیلم کمدی را به کارگردانان میدهند، چرا که بازگشت سرمایه در این ژانر تضمین شده است. با این حال، این کارگردان فیلماولی به دلیل علاقه شخصی خود به موضوعات اجتماعی، در سال ۱۴۰۰ فیلم سه جلد را در مورد مساله مگوی تجاوز ساخت؛ مسالهای که حتی اشاره به آن میتواند فیلمها را به عرصه سانسور، عدم نمایش و یا حتی توقیف بکشاند، چه برسد به اینکه کل فیلم حول این موضوع بگردد.
رد پای کمال تبریزی در سه جلد به عنوان مشاور کارگردان
کمال تبریزی که در فیلم سینمایی سه جلد در نقش مشاور کارگردان حضور داشته، در مورد انتخاب سوژه این فیلم ابراز امیدواری میکند. او میگوید ورود به حوزه فیلمسازی اجتماعی جسارتی میخواهد که هر کارگردانی به خصوص کارگردانهای جوان و تازهکار آن را ندارند، اما محمد اسماعیلی با شجاعت موضوعی اجتماعی و بسیار بحثانگیز را برای فیلم خود انتخاب کرده و بسیار تحسینبرانگیز است. او در ادامه به این موضوع اشاره میکند که وقتی در سال ۱۴۰۰ فیلم ساخته شد، قصد ارائه آن در جشنوارههای بینالمللی را داشتیم، اما با توجه به موضوع جنجالبرانگیز آن متوجه شدیم که فیلم این اجازه را ندارد. تبریزی در نهایت از نتیجه نهایی فیلم راضی است و میگوید ساخت فیلم سینمایی سه جلد در دورانی که هنوز مجال و رمقی برای تولید فیلمهای آگاهی بخش جامعه باقی مانده بود، رخ داد و امیدوار است این روند ادامه پیدا کند.
کلام آخر
دست آخر با توجه به تمام ویژگیهای خاصی که برای فیلم سینمایی سه جلد برشمردیم، به نظر میآید با اثری متفاوت و باکیفیت روبهرو هستیم که از سوژه های نخنمای امروز سینمای ایران دوری کرده و با موضوعی از دل جامعه سعی کرده تا به وقت و شعور مخاطب احترام بگذارد. سه جلد که از ۱۶ آبان در سینماها اکران شده، فیلمی دیدنی و تاثیرگذار است که به خوبی به زنان و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم میکنند، پرداخته و به عنوان اثری از یک کارگردان فیلماولی توانسته فیلمی متفاوت را به پرده سینما بیاورد.