صفحه اصلی > معرفی فیلم : معرفی فیلم لنگ دراز (Longlegs)

معرفی فیلم لنگ دراز (Longlegs)

فیلم لنگ دراز

صحبت راجع به فیلم لنگ دراز را با بیان خلاصه‌ای از داستان شروع می‌کنم، اما سعی می‌کنم نکاتی که باعث جذابیت تماشای فیلم می‌شوند را به گونه‌ای بیام کنم که معمای فیلم لو نرود و به اصطلاح فیلم را اسپویل نکنم.

مشخصات فیلم لنگ دراز

  • ژانر : ترسناک، هیجان انگیز، جنایی
  • نویسنده و کارگردان: ازگود پرکینز
  • بازیگران: مایکا مونرو، بلیک آندروود، آلیسیا ویت و نیکلاس کیج
  • سال ساخت: ۲۰۲۴ 
  • کشور: آمریکا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از 100
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از 100

خلاصه داستان فیلم لنگ دراز

ماجرا از این قرار است، فردی به نام «لنگ دراز» در آستانه ورود به خانه‌ای -در دهه ۹۰ میلادی- است که تولد یک دختر بچه در آن در حال برگزاری است؛ این نخستین برخورد بیننده با لنگ دراز است. از طرف دیگر پلیس به دنبال یک قاتل زنجیره‌ای است که در طی ۳۰ سال اخیر قربانی‌های زیادی گرفته و در کنار جسد هریک نامه‌ای رمزگذاری‌شده از خود به جای می‌گذارد.

پلیس که نمی‌تواند هیچ مدرک بیشتری برای حل پرونده پیدا کند، مستاصل شده اما نمی‌تواند دست بکشد چون قاتل در حال گرفتن قربانی‌های بیشتری است. در همین حال یک نیروی تازه‌نفس به پرونده ملحق می‌شود؛ دختری جوان که با هوش سرشار خود می‌تواند سرنخ‌های بسیاری برای حل پرونده پیدا کند و کم کم در ادامه می‌تواند نامه‌های رمزگذاری‌شده را رمزگشایی کند. 

رایگان در تماشاخونه ببینید

جزئیات داستان فیلم لنگ دراز

لی هارکر با بازی مایکا مونرو، یک مامور اف بی آی استثنایی است. بعد از مدتی لی هارکر درمی‌یابد که همه پرونده‌های قتلی که روی آن‌ها کار می‌کند، روایت قتل‌هایی است که در آن پدر خانواده تمام اعضای خانواده را کشته است؛ وجه اشتراک دیگر تمامی این پرونده‌ها، نامه‌ای کدگذاری‌شده است که امضای لنگ دراز در پایین آن‌هاست. همچنین این خانواده‌ها فرزند دختری دارند که متولد میانه ماه یعنی روز چهاردهم است و قتل، در شش روز بعد یا شش روز قبل از تاریخ تولد دختر خانواده به وقوع پیوسته است. 

در ادامه داستان خواهیم دید که لی هارکر به همراه همکار خود کارتر به سرنخ‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند: یک کره فلزی و یک عروسک نسبتا بزرگ. کارتر این یافته‌ها را نامرتبط قلمداد می‌کند، اما هارکر اصرار دارد که ارتباطی بین قتل‌ها و این اشیا وجود دارد، چرا که در تمامی پرونده‌ها این موارد یافت شده و به نوعی وجه اشتراک آن‌هاست.

فیلم لنگ دراز

قصه آنجا اوج می‌گیرد که لی هارکر در بین پرونده‌ها با گزارش پلیسی مواجه می‌شود که در آن مادر لی مزاحمت فردی را به پلیس در روز تولد او در کودکی‌اش، گزارش کرده است و حالا سال‌هاست که از این ماجرا می‌گذرد. کارتر که به این قضیه خوش‌بین نیست از لی خواهش می کند تا به دیدار مادرش برود و داستان را جویا شود. لی به خانه مادرش می‌رود و در اتاق قدیمی خود یک عکس رنگ و رو رفته را می‌یابد و همان‌جا می‌فهمد که این عکس لنگ دراز است.

یافتن این عکس منجر به دستگیری مظنون یعنی لنگ دراز می‌شود اما لی هارکر معتقد است این پایان ماجرا نیست و قاتل همدستی دارد که همچنان به انجام قتل‌ها ادامه می‌دهد. در همین حین لنگ دراز با بازی نیکولاس کیج، با کوبیدن مداوم سر خود بر روی میز بازجویی خودکشی می‌کند اما قبل از مرگ خود به نام مادر لی هارکر اشاره می‌کند و همین باعث می‌شود تا هارکر به خانه مادرش برود. هارکر شکی دارد: او گمان برده همدست لنگ دراز مادرش است.

او به خانه مادرش می‌رود و در حیاط توجه‌اش به یک عروسک جلب می‌شود تا اینکه با صدای شلیک تفنگ، می‌بیند مادرش همکار او که در ماشین منتظرش بوده را کشته است. لی سپس به زیرزمین خانه می‌رود و در آنجا با کارگاه عروسک‌سازی لنگ دراز مواجه می‌شود؛ قاتل، لنگ دراز، در زیرزمین خانه لی هارکر زندگی می‌کرده است.

درست همان‌طور که فیلم ‘لنگ دراز’ می تواند حس ترس و دلهره را در شما ایجاد کند، برخی از بهترین فیلم های اکشن با صحنه‌های پر از تعقیب و گریز و نبردهای هیجان‌انگیز، شما را روی لبه صندلی نگه خواهند داشت.

تمایز فیلم لنگ دراز با سایر فیلم های ژانر وحشت

تا به اینجای کار متوجه می‌شویم که با داستان جذابی طرف هستیم، اما هنوز نکته متمایزی با داستان سایر فیلم و سریال های جنایی در آن نمی‌بینیم. علت جذابیت لنگ دراز هم در همین است. داستان ماجراها و درگیری‌های پلیس یا اف بی آی برای دستگیری یک قاتل زنجیره‌ای احتمالا روانی چیز تازه‌ای نیست، اما نوع پرداخت‌های فرمی از قبیل جزئیات صحنه‌ها، تعلیق‌ها و فلش بک‌هایی که در آن وجود دارد، وجه تمایز فیلم لنگ دراز با ترسناک ترین فیلم های جهان در سال‌های اخیر است. 

شباهت فیلم لنگ دراز با فیلم های مشهور ژانر وحشت

در میان فیلم های مشهور ژانر وحشت شبیه‌ترین به فیلم لنگ دراز از لحاظ ساختار داستانی، فیلم سکوت بره ها است؛ در این فیلم هم ما شاهد یک مامور اف بی آی زن هستیم که در عین جوانی از ذکاوت و تیزهوشی خاصی برخوردار است که یک تنه بار پرونده را به دوش می‌کشد. همچنین با جلوتر رفتن در فیلم درمی‌یابیم که قاتل در جاهایی از داستان زندگی شخصی قهرمان زن فیلم حضور دارد. 

فیلم لنگ دراز از لحاظ فرمی بسیار شبیه به فیلم‌های هفت و زودیاک است؛ فضاهای بسته با قاب‌هایی که شخصیت اصلی را از پشت به بیننده نشان می‌دهد به علاوه حضور رنگ غالب زرد در اکثر صحنه‌ها یادآور فیلم های دیوید فینچر است.

اگر از فضای دلهره‌آور و هیجان‌انگیز فیلم‌های ترسناک مانند ‘لنگ دراز’ لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به بهترین فیلم های جنایی نیز بیندازید. این ژانر هم به شما همان حس تعلیق و هیجان را می‌دهد

بررسی اکران و میزان فروش لنگ دراز

فیلم لنگ دراز در ۱۴ روز نخست اکران خود توانست به فروشی نزدیک به ۲۲ میلیون دلار دست پیدا کند که این رقم تقریبا دو برابر کل بودجه ۱۰ میلیون دلاری ساخت فیلم بوده است. البته کمپین تبلیغاتی این فیلم که از قبل مخاطبان را دعوت به رمزگشایی یک سری متن رمزگذاری شده می‌کرد نیز در این استقبال بی تاثیر نبوده است.

حالا فیلم لنگ دراز با فروشی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار تاکنون، توانسته به پرفروش‌ترین فیلم کمپانی نیکلاس کیج بدل شود و در جایگاه نخست فروش فیلم ترسناک در گیشه ها قرار بگیرد. استقبال از این فیلم و فروش بالای آن ممکن است گواهی بر کیفیت بالای آن باشد، اما نباید فراموش کرد که تبلیغات و کنجکاوی انگیزی پیش از اکران برای دیدن فیلم، بر فروش آن بسیار تاثیرگذار است.

آیا فیلم لنگ دراز ارزش دیدن دارد؟ 

فیلم لنگ دراز با ایجاد فضایی پر تعلیق و اضطراب‌آور در همکاری با قاب‌هایی با رنگ زرد که القا کننده حس ترس است، توانسته به خوبی اتمسفری دلهره‌آور و ترسناک خلق کند که بیننده را تا آخر با خود می‌کشاند. 

با اینکه در فیلم لنگ دراز با داستانی جذاب و گیرا رو به رو هستیم و از لحاظ فرمی هم کاملا در فضایی ترسناک غرق شده‌ایم، اما در جاهایی از فیلم ممکن است حس کنیم که همه چیز به خوبی جفت و جور نشده است و پایان فیلم هم گواهی بر این درستی احساس است؛ در واقع فیلم لنگ دراز از المان‌های استفاده شده در بهترین فیلم های ترسناک جهان به خوبی بهره برده و حس ترس را ماهرانه به مخاطب القا می‌کند، اما حفره‌هایی دارد که به خوبی پر نشده‌اند.

در آخر باید گفت اگر می‌خواهید تجربه تماشای فیلمی ترسناک و جذاب را برای خود رقم بزنید، فیلم لنگ دراز یکی از بهترین انتخاب ها بین فیلم های ترسناک چند سال اخیر است، اما به خاطر داشته باشید ممکن است آخر فیلم پایانی چندان منطقی نداشته باشد.

تماشای ‘لنگ دراز’ می‌تواند شروعی برای تجربه بیشتر در دنیای داستان‌های پر از تعلیق و هیجان باشد. پیشنهاد می‌کنیم بعد از آن نگاهی به بهترین سریال های خارجی بیندازید که هر کدام با روایت‌های پیچیده و کاراکترهای ماندگار، شما را مجذوب خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید