ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک مشهور و مسئول پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، اخیراً در واکنش به انتقادات گسترده پیرامون طراحی این پوستر اعلام کرده که نسخه منتشر شده با طراحی اصلی او متفاوت است و توسط گروه دیگری تغییراتی نامناسب روی آن اعمال شده است. او تأکید کرده است که علیرغم این موضوع، اصلاحات لازم را شخصاً خود او انجام خواهد داد.
پوستر این دوره از جشنواره فیلم فجر که در تاریخ پنجم دی ماه ۱۴۰۳ از آن رونمایی شد، با انتقادهایی درباره نحوه نمایش تصویر زنده یاد رقیه چهرهآزاد، بازیگر مشهور فیلم مادر علی حاتمی، روبهرو شد. این تغییرات باعث شد برخی منتقدان و هنرمندان آن را به عنوان اقدامی غیرحرفهای تلقی کنند و حتی با واژگانی نظیر «بوتاکس» و «هوش مصنوعی» به واکنشهای تند نسبت به طراحی این پوستر در فضاهای مجازی بپردازند.
ابراهیم حقیقی با انتشار نسخه اصلی طراحی خود در صفحه اینستاگرام شخصیاش، به وضوح اعلام کرد که این نسخه فاقد تغییرات نادرست بوده و هدف اصلی او انتقال حس هنری و فرهنگی جشنواره فجر بوده است. او در یادداشت خود، اهمیت طراحی پوستر به عنوان یک عنصر فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «پوسترها نه تنها بیانگر رویدادهای هنری بلکه بخشی از حافظه جمعی و میراث فرهنگی یک جامعهاند.» ابراهیم حقیقی همچنین به اعتراضهای اجتماعی نسبت به سینما و هنر در ایران اشاره کرد و اظهار داشت که خشم عمومی نسبت به شرایط فعلی در پوسترهای فرهنگی نیز بازتاب یافته است. حقیقی با گلایه از وضعیت فعلی سینمای ایران، این نوع واکنشها را ناشی از بیتوجهی به هنرهای جدی و فرهنگی دانست.
او در واکنش به رونمایی از پوستر ادامه داد: «این تغییرات توسط گروهی دیگر انجام شده است، اما با این حال من مسئولیت کامل آن را میپذیرم و برای بهبود و اصلاح آن اقدام خواهم کرد.» حقیقی در کپشن پست خود در صفحه اینستاگرامش نوشت: «هیچگاه در دوران معیشت حرفهای خود فکر نمیکردم که پوستر بیش از کتاب و جلد کتاب اینقدر اهمیت دارد. برای ما همیشه، پوسترها منابع اطلاعرسانی و اخبار جمعی شهری بودند و اگر از سلیقه و زیباشناسی نوین بهرهای داشتند میستودیم و یکی را از آنِ خود میکردیم و گنجینهها میساختیم از یادگارهای دوران، از بابت وقایع هنری و هم از بابت طراحی گرافیک که نو بودند، میشد که زیبا باشند و خاطرهانگیز، میشد که به موزهاش سپرد که سپردیم، اما موضوع پوستر جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر در سالهای اخیر همیشه جذاب و خبرساز بودهاند. همیشه نه، گاهی، به مقتضای زمانه و هماندیشی جامعه نسبت به گذرها و گذارها از التهابها و سختیها. جامعه روشنفکر و پیجوی هنر نیز همسو با همگان خود را در این اخبار دخیل میداند و بازخواه. البته اگر از هنر چیزی باقی مانده باشد.»
او همچنین به اهمیت هنر گرافیک و تأثیرگذاری پوسترهای جشنواره بر جامعه اشاره کرد و افزود که پوسترهای فرهنگی باید فراتر از ابزارهای اطلاعرسانی ساده عمل کنند و حس زیباییشناسی و نوآوری را به مخاطب منتقل کنند. اکنون همه نگاهها به نسخه اصلاحشده پوستر است که قرار است توسط ابراهیم حقیقی رونمایی شود. اینکه آیا تغییرات جدید میتوانند رضایت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند، مسئلهای است که طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.