صفحه اصلی > دانستنی های فیلم : ونیز و گردهمایی جدیدترین آثار نوابغ فیلمسازی: وودی آلن، فینچر، لانتیموس و پولانسکی

ونیز و گردهمایی جدیدترین آثار نوابغ فیلمسازی: وودی آلن، فینچر، لانتیموس و پولانسکی

در سال جاری، تعداد رویدادهای فرش قرمز مورد اقبال عموم، از آنچه انتظار می‌رفت کم‌تر بود. اما ذیل عناوین پرمخاطبی مثل “Maestro” و “Poor Things” آثار زیادی وجود دارد که جایزه‌ای در لیدو، دریافت نخواهند کرد.

نوشتۀ Ryan Lattanzio

شاید رویدادهای فرش قرمز امسال ونیز از حضور ستاره‌های زیادی محروم باشد، اما این موضوع مانع جشنوارۀ فیلم ونیز نمی‌شود تا مجموعه‌ای از جدیدترین فیلم‌های کارگردانانی ابرنواختر را کنار هم جمع کند.

اعتصاب SAG-AFTRA (انجمن بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا) به این معنی است که حاضران در این جشنواره، مانند یورگوس لانتیموس «Poor Things»، دیوید فینچر «The Killer»، سوفیا کاپولا «Priscilla»، آوا دوورنی (او برای اولین بار در رقابت حاضر شد و اولین فیلمساز زن آفریقایی-آمریکایی است که با فیلم‌ش «Origin»، با «Finaltmente l’Alba» فیلمی از ساوریو کوستانزو و «Memory» اثری از میشل فرانکو رقابت می‌کند) باید در کنفرانس‌های مطبوعاتی، حول آن صحبت کنند و نسبت به پرسش‌های مربوط به آن پاسخ درخور ارائه بدهند. اگر آن‌ها حامی این اعتصاب‌ها باشند، این رویداد باز هم بدون بازیگرانش تکرار می‌شود. هرچند این موضوع برای افرادی مانند بردلی کوپر، کارگردان و بازیگر نقش لئونارد برنشتاین در «Maestro» نتفلیکس دشوار است. با این حال ایندی‌وایر احتمال می‌دهد که او هم در این جشنواره شرکت نخواهد کرد.

Poor Things

از جمله ستارگان فیلم ونیز که از تاکسی‌های آبی برای پاپاراتزی‌ها دست تکان نمی‌دهند، می توان به اما واستون، مارگارت کوالی، کری مولیگان، مایکل فاسبندر، تیلدا سوئنتین، آدام درایور، پنه لوپه کروز، جیکوب الوردی، آنجانو الیس، لیلی جیمز، جو کیری، ریچل سنوت، نیسی نش بتز و جسیکا چستین اشاره کرد. با این حال، بسیاری از فیلم‌های آن‌ها در ونیز حضور خواهند داشت، هر چند که ممکن است عدم حضورشان برای مخاطبانشان بسی غم‌انگیز باشد.

در طول کنفرانس مطبوعاتی رونمایی از لیست حاضران، آلبرتو باربرا رئیس جشنواره، اصرار داشت که بگوید فهرست تحت تأثیر اعتصابات قرار نگرفته است و فیلم «Challengers» با بازی لوکا گوادانینو و زندایا تنها فیلمی است که از جشنواره کنار گذاشته شده است. (ام‌جی‌ام و آمازون تاریخ اکران خود را به 26 آوریل تغییر دادند و احتمالا آن را از لیست جوایز امسال و سال آینده حذف کردند.) ونیز اکنون فیلم زندگی‌نامه_نظامی «Commandant» اثر ادواردو دی آنجلیس که در مورد افسر نیروی دریایی در جنگ جهانی دوم، سالواتوره تودارو است، را در شب افتتاحیه بر روی پرده می‌برد.

The Killer 2023

این شرایط منحصر‌ب‌فرد می‌تواند یک پیامد جدی ایجاد کند و فیلم‌های کوچک‌تر را به داخل شکاف بکشد. نویسندۀ فرانسوی، برتران بونلو برای اولین بار با فیلم «The Beast» با بازی جورج مک کی و لئا سیدو، به این رقابت می‌پیوندند. یک داستان علمی تخیلی غیر آرمان‌گرا، با الهام از هنری جیمز؛ دنیایی که مردم می‌توانند زندگی گذشتۀ خود را دوباره زندگی کنند تا از بار احساسات انسانی‌شان خلاص شوند. همچنین بازیگر محبوب، آلبا رورواکر قرار است در فیلم «Finaltmente l’Alba» اثر کوستانزو -کارگردان ایتالیایی و عضو چندسالۀ ونیز- و در فیلم «Hors-Saison» اثر استفان بریزه ایفای نقش کند. این همان بازی دو سر بردی است که توجه شما را برای جایزه شیر طلایی بهترین بازیگر زن جلب می‌کند.

در همین حال، لوک بسون پس از جنجال‌های اخیرش که با تبرئه‌اش از اتهامات مربوط به تجاوز جنسی خاتمه پیدا کرد، با «Dogman» به سینما بازگشته است. آلبرتو باربرا، مدیر ونیز می‌گوید حماسه-ژانر رستگاری تروما، با بازی کالب لندری جونز، نشان می‌دهد که بسون می‌تواند بیشتر کماکان فیلم‌های اکشن هیجان‌انگیزی مانند «The Professional» و «Lucy» را کارگردانی کند.

Coup de Chance – Woody Allen

آگنیشکا هولاند، کارگردان لهستانی هم در این جشنواره حضور خواهد داشت، او فیلم جدیدش، «The Green Border» را در مورد پناهندگان سوری، مخفیانه در مرز لهستان و بلاروس فیلم‌برداری کرده است. از دیگر آثار حاضر در جشنواره می‌توان به «Evil does not exist» هم اشاره کرد، یک فیلم جدید غافلگیرکننده از برندۀ اسکار، ریوسوکی هاماگوچی، این فیلم در مورد ساخت یک استراحتگاه مجلل در توکیو است که تعادل محیط زیست را به خطر می‌اندازد. به طرز جالبی، باربرا در جریان کنفرانس مطبوعاتی درام «Lubo» جورجیو دیرتی با بازی فرانتس روگوفسکی گفت «من طرفدار دو آتشۀ این کارگردان ایتالیایی نیستم، اما باید اعتراف کنم که او من را غافلگیر و متقاعد کرد»؛ فیلم سه ساعتۀ او یک درام اصلاح‌نژادی بر اساس کتاب ماریو کاواتوره است.

Priscilla 2023

یکی از فیلم‌هایی که همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است، «Memory» فرانکو با بازی چستین، پیتر سارسگارد و السی فیشر است. تا اینجای کار، ما مطلقاً چیزی در مورد این فیلم نمی‌دانیم، اما از کارگردان مکزیکی «New Order» انتظار شکوفایی داریم. باربرا و تیمش امسال حضور 23 فیلم را در جشنواره برنامه‌ریزی کردند. رئیس هیئت داوران دیمین شزل و هیئت داوران شامل جین کمپیون، میا هانسن-لوو، لورا پویتراس (برندۀ شیر طلایی 2022) و مارتین مک‌دونا هستند.

Priscilla

خارج از فهرست رقابت، این رویداد برخی از فیلمسازان مورد انتظار، بحث برانگیز و مورد تحسین را نیز به ونیز می‌آورد: فیلم کوتاه وس اندرسون از نتفلیکس، «داستان شگفت انگیز هنری شوگر» با تکنیک استاپ موشن و دوربن 16 mm. فیلم فوق محرمانۀ هارمونی کورین «Aggro Dr1ft» با بازی تراویس اسکاتِ رپر؛ درام دادگاهی هرمان ووک اثر ویلیام فریدکین «دادگاه نظامی شورش کین» و با بازی کیفر ساترلند؛ کمدی اکشن ریچارد لینکلیتر «Hit Man». به همراه فیلم‌های جدیدی از وودی آلن (کودتای شانس) و رومن پولانسکی (کاخ). پولانسکی سال‌ها است در جشنواره‌های ایالات متحده نادیده گرفته می‌شود، اما اغلب در ونیز مورد تمجید بسیاری قرار می‌گیرد، دقیقا جایی که او در سال ۲۰۱۹ برای فیلم «یک افسر و یک جاسوس» برنده شیر طلایی شد.

The Palace

می‌توان انتظار داشت که هر دوی این کارگردانان مورد استقبال بسیار گرم گروه‌های خاصی از مخاطبان‌شان قرار خواهند گرفت و از سویی دیگر، با اعتراض دیگر مخاطبان حاضر در محل مواجه خواهند شد، کسانی که به دلایل مربوط به پرونده‌های تجاوز، این دو هنرمند را مورد غضب قرار می‌دهند. در میان مستندهای خارج از رقابت، آخرین فیلم فردریک وایزمن، «Menus Plaisirs» به همراه فیلمی از نئو سورا، «ریویچی ساکاموتو» که دربارۀ آخرین اجرای این آهنگساز و پیانیست ژاپنی است، به نمایش در خواهد آمد.

The Palace

بیل و ترنر راس، دو مستندساز در بخش افق‌ها که فیلمسازان نوظهور را تمجید می‌کنند، به روایت سفرنامه‌ای آزادانه «عسل آمریکایی» و «رنگین کمان بنزین» روی می‌آورند. گوران استولفسکی، فیلمساز برجستۀ مقدونیه‌ای، «Of an Age» سومین فیلم بلند خود را با نام عجیب «خانه‌داری برای مبتدیان» اکران می‌کند. جک هیوستون بازیگر بریتانیایی، اولین کارگردانی خود را با درام بوکس «روز مبارزه» با بازی مایکل پیت انجام داد. اولمو اشنابل، پسر هنرمند برجسته، جولیان اشنابل، فیلم عاشقانۀ عجیب و غریب «پت شاپ پسران» را با بازیگرانی از جمله ویلم دفو و امانوئل سیگنر کارگردانی می‌کند.

The Palace

برخی از فیلم‌هایی که در ماه‌های اخیر برای ونیز تثبیت شده‌اند و نتوانسته‌اند برش داده شوند و اکنون برای TIFF آماده شده‌اند (و اولین نمایش جهانی در روز دوشنبه تورنتو پخش خواهد شد) شامل «هتل سلطنتی» کیتی گرین با بازی جولیا گارنر است. الکساندر پین، «The Holdovers» را با بازی پل جیاماتی، و الیزابت چای واسارهلی و جیمی چین داستان «Nyad» با بازی آنت بنینگ در نقش دیانا نیاد، اکران خواهند کرد.

Coup de Chance

هیچ نمایشی در فهرست TIFF یا ونیز تاکنون شامل حماسه ریدلی اسکات «ناپلئون» نیست. ادامۀ فیلم «Saltburn» به کارگردانی امرالد فنل و «A Haunting in Venice» از کنت برانا، برنده امیدوار کنندۀ اسکار و «The Harder They Fall»  به کارگردانی جیمز ساموئل، کارگردان  «The Book of Clarence» بر روی پرده خواهد رفت.

هنوز هیچ فهرستی اعلام نشده که «Drive-away Dolls» اثر ایتان کوئن در آن شرکت کرده باشد هرچند که شایعه شده تاریخ خود را از تقویم اکران سپتامبر تغییر دهد. همچنین «Megalopolis» فرانسیس فورد کاپولا را در پیش داریم، اگر چه او تولید را در ماه مارس به پایان رساند ولی احتمالا هنوز در حال تدوین است.

دیدگاهتان را بنویسید