صفحه اصلی > دانستنی های فیلم : بهترین فیلم های جنایی جهان

بهترین فیلم های جنایی جهان

فیلم های جنایی به خاطر ریتم و هیجان بالایی که دارند یکی از بهترین انتخاب ها برای سرگرم شدن‌ در روزهای آخر هفته هستند. بسیاری از فیلم های جنایی، فیلم هایی پلیسی هستند که حول پرونده‌ای جنایی شکل گرفته‌اند، با این حال به نظر من بهترین فیلم های جنایی فیلم های غیر پلیسی و بیشتر کارآگاهی‌اند؛ فیلم هایی که در آن یک کارآگاه باهوش، داستان یک قتل را با تیزهوشی و تلاش، حل می‌کند و ما را قدم به قدم با خود در حل مساله همراه می‌کند. در ادامه به معرفی بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما از جدید به قدیم می‌پردازیم. این فهرست با توجه به نظرات شما آپدیت خواهد شد.

1- فیلم چاقوهای بدون غلاف

(Knives Out)

  • کارگردان: ریان جانسن
  • بازیگران: دنیل کریگ، کریس ایوانز، آنا دِآرماس، کریستوفر پلامر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۹۷ از ۱۰۰

فیلم چاقوهای بدون غلاف که در فارسی به چاقوکشی هم مشهور است، از همان گونه فیلم های جنایی است که یک کارآگاه باهوش به دنبال حل معمای یک قتل است. باید بگویم که خواندن خلاصه فیلم خطر لو رفتن داستان را به همراه دارد. داستان از این قرار است که فردی به نام هارلن ترومبی که یک رمان نویس مشهور و بسیار ثروتمند بود، در خانه‌اش مرده است؛ پلیس که این مرگ را خودکشی تشخیص داده، دیگر پیگیر پرونده نیست اما کارآگاه خصوصی، بنویت بلانک با بازی دنیل کریگ، اینگونه فکر نمی‌کند.

پس از تحقیقات بلانک، مشخص می‌شود هارلن با فرزندان و نوه‌هایش اختلاف نظرهای بسیاری داشته که هرکدام از آن‌ها می‌توانند انگیزه قتل را فراهم کرده باشند. هارلن می دانسته یکی از دامادهایش به دخترش خیانت کرده و دختر دیگرش از او دزدی کرده است؛ همچنین اختلافات با پسرش باعث شده هارلن او را از شرکت انتشاراتی خودش اخراج کند. در کنار تمام این‌ها، هارلن پرستاری داشته که با هم رابطه خوبی برقرار کرده بودند.

بهترین فیلم های جنایی
رایگان در تماشاخونه ببینید

اما روزی مارتا با بازی آنا د آرماس،  دارویی را اشتباهی به هارلن تزریق می‌کند، اما هارلن که نمی‌خواسته مارتا به این خاطر مظنون به قتل شناخته شود، گلو خود را با چاقویی در خانه می‌برد تا مساله را خودکشی جلوه دهد.

فیلم چاقوهای بدون غلاف یکی از جذاب ترین و بهترین فیلم های جنایی در سال های اخیر است که بازیگران مطرح زیادی در آن بازی می‌کنند و این امر باعث جذابیت دو چندان این فیلم شده است. 


سریال پنگوئن محصول سال 2024 یکی از جدیدترین و مهیج‌ترین سریال‌های جنایی است که توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند. این سریال با داستانی پرتنش و شخصیت‌پردازی‌های قوی، توجه علاقه‌مندان به ژانر جنایی را به خود جلب کرده است.خبر خوب این است که شما می‌توانید دوبله این سریال را به صورت رایگان در پلتفرم تماشاخونه تماشا کنید.

رایگان در تماشاخونه ببینید

همچنین ما در مقاله ای به معرفی سریال پنگوئن و بررسی آن پرداخته ایم.


2-فیلم آقایان

(The Gentlemen)

  • کارگردان:  گای ریچی
  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، کالین فارل، میشل سوزان داکری و چارلی هانام
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

اگر به دنبال یکی از بهترین فیلم های جنایی می‌گردید که رگه‌هایی از کمدی و اکشن هم داشته باشد، باید بگویم آقایان یا جنتلمن‌ها یکی از بهترین گزینه هاست. «آقایان» ساخته گای ریچی، کارگردان فیلم محبوب قاپ‌ زنی است. داستان از این قرار است که فردی به نام میکی پیرسون با بازی متیو مک‌کانهی یک مهاجر آمریکایی اهل تگزاس در انگلیس است که برای خود به سردسته تبه‌کاران در فروش ماری‌جوانا در لندن بدل شده است.

بهترین فیلم های جنایی
رایگان در تماشاخونه ببینید

حالا میکی تصمیم دارد تا امپراطوری موادی که ساخته است را بفروشد اما نمی‌خواهد کمتر از ارزش واقعی آن این کار را بکند. میکی که در ظاهر بسیار متشخص است و مانند جنتلمن‌ها رفتار می‌کند، می‌خواهد باقی زندگی خود را در آسودگی به همراه همسرش رزالین با بازی میشل داکری بگذراند، اما دنباله‌ خلافکارها و کسب و کاری که راه انداخته به راحتی این محال را نمی‌دهد. فیلم آقایان در مورد مشکلاتی است که برای میکی و دارو دسته‌اش در راه فروش بیزنسشان رخ می‌دهد.

3- فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری

(Three Billboards Outside Ebbing: Missouri)

  • کارگردان: مارتین مک‌دونا
  • بازیگران: فرانسیس مک‌دورمند، سم راکول
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۷
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

داستان فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری در مورد تلاش‌های یک مادر برای حل معمای قتل دخترش است. میلدرد هیز با بازی فرانسیس مک‌دورمند بعد از از سر گدراندن مرگ دلخراش دخترش بعد از تجاوز، سه بیلبورد در جاده شهر را می‌خرد تا از طریق آن مرگ دخترش را به آگاهی مردم برساند و در عین حال به کم کاری پلیس برای پیگیری این پرونده اشاره کند.

رایگان در تماشاخونه ببینید

این کار باعث دلخوری افسر و رییس پلیس منطقه می‌شود. با این حال توجه رسانه‌ها به میزوری و این پرونده قتل جلب می‌شود اما میلدرد راضی نمی‌شود تا بیلبوردها را پایین بیاورد.  فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری یک دارم جنایی است که کمدی سیاهی در یکی از شهرهای کوچک آمریکا را به نمایش می گذارد.

4- فیلم زندانی ها

(Prisoners)

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: جیک جیلنهال، هیو جکمن، پل دینو، ترنس هاوارد، وایولا دیویس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۸۱ از ۱۰۰

فیلم زندانی ها یکی از بهترین فیلم های جنایی است که تا آخر فیلم نمی‌گذارد مطمئن شوید که چه کسی مقصر اصلی است. زندانی ها داستان دختر بچه‌هایی ۶ ساله است که به هنگام بازی در نزدیکی خانه‌شان به یکباره ناپدید می‌شوند. کلر دوور با بازی هیو جکمن پدر یکی از این بچه‌ها به نام آناست.

کلر که یک نجار مذهبی است، پس از به نتیجه نرسیدن تلاش‌های پلیس برای حل پرونده، به همراه پدر دختر بچه دیگری به نام جوی که او هم  ناپدید شده، دست به کار می‌شوند و فردی که به نظرشان مظنون است را در خانه‌‌ای متروکه زندانی و شکنجه می‌کنند.

رایگان در تماشاخونه ببینید

فرانکلین با بازی ترنس هاوارد در طی فرآیند شکنجه کمی مردد می‌شود و شک می کند که آیا زندانی مقصر اصلی است یا نه؛ اما کلر مطمئن است که کار اوست، چرا که موقعی که پلیس به دلیل نداشتن مدارک کافی علیه این مظنون به نام الکس جونز با بازی پل دینو او را آزاد کرده بود، کلر به او حمله ور شده بود؛ در طی این حمله الکس به کلر گفته بود : «تا وقتی پیش‌شان بودم گریه نمی‌کردند». همچنین در فیلم زندانی ها جیک جیلنهال نقش کارآگاه داستان به نام دیوید لوکی را بازی می‌کند.

5- فیلم زودیاک

(Zodiac)

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: جیک جیلنهال، مارک رافالو، رابرت داونی جونیور، آنتونی ادواردز، برایان کاکس، الیاس کوتیاس، دانل لوگ، جان کارول لینچ
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۷
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۸۹ از ۱۰۰

فیلم زودیاک به نظر من نه تنها در فهرست بهترین فیلم های جنایی قرار دارد، بلکه بهترین فیلم جنایی تاریخ سینماست. چراکه اولا از روی یک داستان واقعی ساخته شده که تا به امروز هنوز ۵ پرونده قتل آن حل نشده باقی مانده است؛ و دوما  برخورد کارگردان  در به تصویر کشیدن این درام جنایی بسیار واقع‌گرایانه بوده است.

رایگان در تماشاخونه ببینید

داستان در زودیاک از این قرار است که قاتلی با نام استعاری زودیاک به یک خبرنگار در روزنامه‌ای نامه می‌نویسد و در آن در مورد قتل‌هایش صحبت می‌کند؛ همین امر باعث شده تا افراد دیگری هم به حل این پرونده ملحق شوند. اما در نهایت پس از تماشای ۲ ساعت و نیم از این فیلم ترسناک ِجناییِ جذاب در می‌یابید که علی رغم تلاش‌های خبرنگاران و پلیس، ۵ قتل موجود در این پرونده حل نشده باقی می‌مانند.

6-فیلم رفتگان

(Departed)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون، مارک والبرگ، مارتین شین، ویرا فارمیگا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۹۱ از ۱۰۰

فیلم رفتگان که آن را با جدامانده هم می‌شناسیم، داستان یک فیلم پلیسی جنایی است که بر اساس اقتباسی از فیلمی به نام «اعمال شیطانی» ساخته شده و توانسته برنده چهار جایزه اسکار شود. داستان رفتگان در مورد دو جاسوس است؛ یکی پلیسِ جاسوسی است که از طرف پلیس‌ها وارد یک باند گانگستری می‌شود و دیگری عضو همان باند گانگستری است که به عنوان جاسوس وارد گروه پلیس‌ها می‌شود.

ماجراهای پیچیده این دو جاسوس با نام‌های به ترتیب بیلی کاستیگان با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و کالین سالیوان با بازی مت دیمون داستان جذاب فیلم رفتگان را شکل می دهد.  فرانک کاستلو که سردسته این باند گانگستری است رابطه عجیبی با بیلی و کالین برقرار می‌کند و برای این دو نفر حکم پدر را دارد. فیلم رفتگان نخستین فیلم مارتین اسکورسیزی است که توانسته جایزه اسکار کارگردانی را برای او به ارمغان بیاورد. 

رایگان در تماشاخونه ببینید

7-فیلم هفت

(Seven)

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: برد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو، جان کریستوفر مک‌گینلی، کوین اسپیسی
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۵
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۸۳ از ۱۰۰

دیوید فینچر در فیلم هفت که البته آن را پیش از زودیاک ساخته، توانسته یکی از بهترین فیلم های جنایی روانشناسانه را کارگردانی کند. داستان فیلم هفت در مورد دستگیری یک قاتل سریالی است که با کارآگاهی در اداره پلیس ارتباط برقرار می‌کند. مورگان فریمن و برد پیت که کارآگاهان مسئول این پرونده هستند، با پیداکردن سرنخ‌هایی که قاتل برای آن‌ها به جا می‌گذارد، سعی دارند تا قدم‌های بعدی او را پیش بینی کرده تا از وقوع قتل بعدی جلوگیری کنند. در فیلم هفت کوین اسپیسی نقش قاتل برنامه‌ریز و هدف‌دار داستان را بازی می‌کند. با اینکه تصویر او تنها در ثانیه‌های پایانی فیلم به نمایش در می‌‌آید،‌ اما صدایش در سراسر فیلم حضور دارد. 

رایگان در تماشاخونه ببینید

8- فیلم لئون: حرفه‌ای

(Léon: The Professional)

  • کارگردان: لوک بسون
  • بازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۴
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۹۵ از ۱۰۰

فیلم  لئون: حرفه‌ای در مورد یک قاتل حرفه‌ای به نام لئون با بازی ژان رنو است. این فیلم در کنار روایت این قاتل حرفه ای، روایت دیگری را هم پیش می‌برد که در ادامه به هم گره می‌خورند. روایت دوم از این قرار است که گروهی از پلیس‌ها و کارآگاهان دایره مواد مخدر، فاسد هستند و به قتل و کشتار دلالان مواد می‌پردازند. پیوند این دو داستان جایی رقم می‌خورد که این گروه به رهبری نورمن استنسفیلد با بازی گری اولدمن به خانه‌ یک دلال مواد وارد شده و تمامی اعضای خانواده به غیر از دختر کوچکشان را به قتل می‌رسانند.

ماتیلدای کوچک با بازی فوق‌العاده ناتالی پورتمن، زنگ در همسایه کناری که لئون در آن ساکن است را به صدا درمی‌آورد و از او درخواست می‌کند که در را باز کند؛ چون می داند اگر باند تبه‌کار بفهمند او ساکن خانه بغلی است قطعا او را به قتل می‌رسانند. خوشبختانه لئون در را باز می‌کند و ماتیلدا نجات پیدا می کند، اما حالا تمام خانواده اش مرده‌اند و لئون مجبور است از او محافظت کند.

لئون از ماتیلدا مراقبت می کند اما به سبب زندگی پر مخاطره‌ای که خودش دارد مجبور است تا ماتیلدا را برای شرایط خطرناک آماده کند. داستان هم‌زیستی یک قاتل حرفه‌ای و یک دختر بچه معصوم، روایت اصلی  فیلم  لئون: حرفه‌ای است. 

رایگان در تماشاخونه ببینید

9- فیلم راه کارلیتو

(Carlito’s way)

  • کارگردان: برایان دی پالما
  • بازیگران: آل پاچینو، شان پن، پنه‌لوپه آن میلر، لوئیس گازمن، ویگو مورتنسن، جان لگویزمائو
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۳
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۸۴ از ۱۰۰

داستان در فیلم راه کارلیتو از این قرار است که کارلیتو با بازی آل پاچینو حالا پس از تحمل پنج سال زندان، آزاد شده و نمی‌خواهد زندگی تبه‌کارانه گذشته را ادامه دهد. کارلیتو به زندگی با دوست قدیمی‌اش، گیل بازمی گردد و قصد دارد با او یک زندگی جدید و زیبا را تشکیل دهد، اما همه چیز مطابق میل او پیش نمی‌رود. دوست کارلیتو به نام دیوید با بازی شان پن نزد او می‌اید و برای حل مشکلاتش از کارلیتو کمک می خواهد؛ او برای کمک به دیوید باید وارد کار خلاف کاری تازه‌ای شود.

کارلیتو علی رغم قولی که به خودش، وکیلش و همچنین گیل داده بود تصمیم می گیرد تا به دیوید کمک کند و در جریان این کمک ماجراهای زیادی برای او اتفاق می‌افتد که داستان فیلم کارلیتو را می‌سازد. راه کارلیتو نه تنها یکی از بهترین فیلم ها جنایی قرن ۲۰ است، بلکه بهترین فیلم برایان دی پالما پس از صورت زخمی به حساب می‌آید.  

رایگان در تماشاخونه ببینید

10- فیلم سکوت بره‌ها

(The Silence of the Lambs)

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • بازیگران: آنتونی هاپکینز،  جودی فاستر،  اسکات گلن
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۱
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۹۵ از ۱۰۰

داستان در فیلم جنایی سکوت بره‌ها از این قرار است که  کلاریس استارلینگ با بازی جودی فاستر که یک کارآموز FBI است، سخت کار می‌کند تا در حرفه‌اش را پیشرفت کند و خود را به عنوان یک مامور زن در این سازمان ثابت کند. او برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی خود، برنامه دارد تا در واحد علوم رفتاری که تحت رهبری جک کرافورد با بازی اسکات گلن است، کار کند.

کرافورد در حالی که استارلینگ هنوز کارآموز است، از او می‌خواهد که از دکتر هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز، روانپزشکی که تاکنون هشت سال در زندانی با بیشترین تدابیر امنیتی زندانی شده، بازجویی کند. لکتر یک قاتل زنجیره‌ای‌ست که قربانیان خود را می‌خورده است.

کلاریس در این مسیر با افراد مختلفی آشنا می‌شود که زندگی او را به خطر می‌اندازند اما او در نهایت موفق به حل پرونده ای که به او محول شده می‌شود اما داستان همینجا تمام نمی‌شود. فیلم «سکوت بره‌ها» بر اساس رمانی به همین نام نوشته توماس هریس ساخته شده که بدون شک یکی از بهترین فیلم های جنایی دنیاست که در ژانر وحشت هم قرار دارد. 

رایگان در تماشاخونه ببینید

11-فیلم رفقای خوب

(Goodfellas)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشی، پل سوروینو، لورین براکو، تونی دارو
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۰
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۹۵ از ۱۰۰

فیلم رفقای خوب، داستان جوانی به نام هنری هیل است که به تازگی به عضویت یک باند مافیایی در آمده و حالا که از پادویی کردن برای خلاف‌های جزئی راحت شده، از شرایط خود بسیار راضی و خوشحال است. شخصیت هنری هیل که از روی واقعیت ساخته شده، از کودکی رویای گانگستر شدن را در سر می‌پرورانده و حتی یک گانگستر مشهور و موفق بودن را از رییس جمهوری آمریکا مهمتر می‌دانسته است.

او با کمک دو تن از دوستانش به نام‌های جیمی با بازی رابرت دنیرو و تامی با بازی جو پشی به‌طور رسمی وارد گروه خلافکاری مشهور محله بروکلین به نام سیسرو می‌شود. پس از اتفاقاتی هنری دستگیر می‌شود اما در دادگاه حرفی از گروه و خانواده سیسرو نمی‌زند، همین امر باعث می‌شود تا خانواده سیسرو با رشوه قاضی را بخرند و هنری به زودی از زندان آزاد شود.

هنری بعد از آزادی با محبوبیت زیادی در گروه به علت زبان باز نکردن در دادگاه، مواجه می‌شود اما با ادامه خلافکاری‌ها حتی پس از زندان، دوباره هنری به همراه جیمی و پالی و بسیاری از دوستانشان به زندان می‌افتند. آن‌ها این بار پس از آزادی تصمیم می گیرند بزرگترین سرقت تاریخ آمریکا که به دستبرد لوفتانزا مشهور است، را برنامه ریزی کنند. فیلم رفقای خوب به نمایش این دستبرد بزرگ می‌پردازند، هر چند خود هنری در این دزدی نقشی نداشته و هیچ صحنه‌ای هم مبنی بر حضور او در این واقعیت تاریخی در فیلم نشان داده نمی‌شود.

رایگان در تماشاخونه ببینید

12- فیلم محله چینی‌ها

(Chinatown)

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • بازیگران: جک نیکلسون، فی داناوی، جان هیلرمن، پری لوپز، برت یانگ، جان هیوستون
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۴
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

داستان فیلم محله چینی‌ها از این قرار است که جیک گیتِس با بازی جک نیکلسون یک کارآگاه خصوصی اهل لس آنجلس است؛ حوزه تخصصی کار گیتس در ارتباط با افشای خیانت‌های زناشویی است و شخصی که خود را با نام خانم مالوری معرفی می‌کند، او را برای برملا ساختن خیانت های همسرش استخدام کرده است. اولین سرنخ گیتس زمانی پدیدار می‌شود که یک سری عکس رسواکننده که نشانگر خیانت آقای مالوری بوده در یکی از روزنامه های محلی منتشر می شود.

در ادامه فیلم معلوم می شود که ماجرای عکس‌ها یک پاپوش برای بی اعتبار و بی آبرو کردن آقای مالوری بوده است و حالا آقای مالوری، همسرش و کارآگاه همگی درگیر و بازیچه گروهی شده‌اند که نمی‌دانند چه کسانی هستند. محله چینی‌ها یکی از بهترین فیلم های جنایی دهه ۷۰ میلادی است که توجه منتقدان را به کارگردان آن،  رومن پولانسکی جلب کرد.

رایگان در تماشاخونه ببینید

13- فیلم سامورایی

(Le Samouraï)

  • کارگردان:  ژان پی یر ملویل 
  • بازیگران: آلن دلون، فرانسوا پریه، کتی روزیه، ناتالی دلون
  • تاریخ انتشار: ۱۹۶۷
  • راتن تومیتوز: امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

سامورایی در عین حالی که یکی از بهترین فیلم های موج نو فرانسه است، یکی از بهترین فیلمهای جنایی تاریخ سینماست که اولین فیلم رنگی ساخته ملویل هم محسوب می‌شود. این فیلم داستان فردی به نام جف کاستلو با بازی آلن دلون است که قاتلی حرفه‌ای و به غایت خونسرد است. فیلم سامورایی را می‌توانید با دوبله اختصاصی در تماشاخونه ببینید. 

رایگان در تماشاخونه ببینید

کلام آخر

فیلم های جنایی برای ذهن های کنجکاو و جستجوگر یکی از بهترین و راضی‌کننده ‌ترین انتخاب‌هاست. در این فهرست با بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما از نظر تماشاخونه آشنا شدیم. البته ممکن است جای برخی دیگر از فیلم های جنایی در این لیست خالی باشد، برایمان در قسمت نظرها بنویسید به نظر شما کدام یک از بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما در این لیست حضور ندارد. 

دیدگاهتان را بنویسید