فیلم سونسوز، ساخته رضا جمالی، یکی از آثار برجسته و متفاوت جشنواره فجر امسال است که با پرداختن به موضوعی حساس و کمتر دیدهشده، یعنی نازایی زنان در جوامع روستایی، توانسته است توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند. این فیلم که به زبان ترکی تولید شده، نمونهای از تلاش برای احیای فرهنگهای محلی در سینمای ایران است. در ادامه به معرفی این فیلم، داستان آن، و دلایل اهمیت و دستاوردهای آن میپردازیم.
سونسوز نخستین اثر بلند سینمایی رضا جمالی است که در استان اردبیل و به زبان ترکی ساخته شده است. این فیلم، کمدیای است که با بهرهگیری از داستانی طنزآمیز و درعینحال تلخ، به نقد باورهای اشتباه درباره نازایی زنان میپردازد. سلمان عباسی تهیهکنندگی این اثر را بر عهده داشته و بازیگرانی چون مریم مومن، حمدالله سلیمی و بهروز اللهوردیزاده در آن ایفای نقش کردهاند. مریم مومن که یکی از چهرههای شناختهشده سینما و تلویزیون ایران است، در این فیلم به زبان ترکی بازی میکند و تجربهای متفاوت را به نمایش گذاشته است.
فهرست مطالب
مشخصات فیلم سینمایی سونسوز
- کارگردان: رضا جمالی
- نویسنده: سلمان عباسی
- بازیگران: مریم مومن، حمدالله سلیمی، بهروزالله وردی زاده، ، صفت آهاری، ناصر محبی، رسول علی نژاد، ولایت خوبدل، احمد پروستان، محمد سیف، سیامک شاگردی، المیرا طاعتی، تعارف زمانی، حبیب شهبازی
- تاریخ پخش: ۱۴۰۳
- ژانر: درام، کمدی
- پخش بین الملل: شرکت ایران تصویر(ایریماژ)
خلاصه داستان فیلم سینمایی سونسوز
داستان فیلم سونسوز حول محور روستایی میگردد که ۲۰ سال است در آن هیچ کودکی متولد نشده است. مردان روستا زنان را مقصر این مشکل میدانند و باور دارند که نازایی زنان باعث بروز این بحران شده است. در این میان، کاظم، یک فیلمساز پیر، ۲۰ سال پیش مستندی درباره نازایی زنان روستا ساخته بود که زنان، به دلیل ترس از بیآبرویی، آن را دزدیده و نابود کرده بودند.
اکنون، پس از دو دهه، کاظم درمییابد که مشکل اصلی از مردان بوده است. او تصمیم میگیرد مستندی جدید بسازد تا حقیقت را آشکار کند، اما در این مسیر با مقاومت و مشکلات فراوانی روبهرو میشود. این داستان، با ترکیب لایههایی از طنز و تلخی، به نقد باورهای سنتی و نابرابریهای جنسیتی میپردازد.
نکات شاخص فیلم سونسوز
پرداختن به موضوعی جسورانه: فیلم سونسوز با پرداختن به موضوع نازایی و باورهای غلط درباره آن، تابویی را در جامعه سنتی به چالش میکشد. در بسیاری از جوامع روستایی، نازایی بهعنوان مسئلهای زنانه تلقی میشود و بار گناه آن بر دوش زنان گذاشته میشود. این فیلم با نگاهی متفاوت و انتقادی، تلاش میکند این باور اشتباه را به تصویر بکشد.
استفاده از زبان ترکی: یکی از ویژگیهای منحصربهفرد سونسوز، استفاده از زبان ترکی است که به آن اصالت و هویت فرهنگی خاصی میبخشد. تجربهی موفقیتآمیز فیلمهایی چون «آتابای» و «او (خانه)» در سالهای اخیر نشان داده است که زبانهای محلی میتوانند جذابیت بیشتری به آثار سینمایی ببخشند و مخاطبان گستردهتری را جذب کنند.
ترکیب طنز و نقد اجتماعی: سونسوز با بهرهگیری از طنز، روایت تلخ و گزندهای را درباره نابرابریهای جنسیتی و بیعدالتیهای اجتماعی ارائه میدهد. این ترکیب هوشمندانه باعث شده است که فیلم در عین حال که سرگرمکننده است، پیامهای عمیق و تأملبرانگیزی را منتقل کند.
نمایش فرهنگ و آدابورسوم محلی: این فیلم با نشان دادن زندگی مردم روستایی، آدابورسوم، و باورهای آنها، تصویری اصیل و بومی از فرهنگ آذربایجان ارائه میدهد. این ویژگی بهویژه برای مخاطبانی که علاقهمند به شناخت فرهنگهای محلی هستند، جذابیت بسیاری دارد.
![فیلم سونسوز](https://blog.tmk.ir/wp-content/uploads/2025/02/سونسوز3.png)
دستاوردها و استقبال بینالمللی
فیلم سونسوز تاکنون در جشنوارههای مختلف داخلی و بینالمللی به نمایش درآمده است. این اثر در چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم سائوپائولو در برزیل و همچنین در جشنواره فیلم ایندی شیکاگو حضور داشته و با استقبال خوبی روبهرو شده است. موفقیت این فیلم در عرصه بینالمللی نشان از جذابیت داستان، کیفیت ساخت، و جهانی بودن پیام آن دارد.
منتقدان از سونسوز به دلیل پرداخت دقیق به موضوع نازایی و شکستن تابوهای مرتبط با آن تمجید کردهاند. استفاده از طنز برای نقد باورهای اشتباه، یکی از نقاط قوت این فیلم است. علاوه بر این، بازیهای درخشان، بهویژه بازی مریم مومن، و فیلمبرداری زیبا و خلاقانه، از دیگر جنبههای مثبت این اثر به شمار میروند. بااینحال، برخی منتقدان معتقدند که فیلم میتوانست در بخشهایی از روایت خود عمق بیشتری پیدا کند.
از دیگر عوامل فیلم میتوان به مدیر فیلمبرداری: عبدالله شکری فیلمبردار: محبوب شکرزاده، مدیر صدابرداری: رضا حیدری، صدابردار: امیر عباس علیرضایی، مدیرصحنه، لباس: رسول علیزاده، تدوین: امیر اطمینان، هما ولیزاده، صداگذاری: حسین قورچیان، طراح گریم: رحیم پرواسی، دستیاران گریم: سودا صدری، سجاد سید هدا، رضا صاحب نظر، مدیر تولید: مقداد اکبری، برنامه،ریز و دستیار اول کارگردان: امین راک، منشی صحنه: مینا عباس زاده، عکاس: وحید یوسف خانی، اصلاح رنگ: نیما دبیرزاده، مشاور رسانهای: فرانک قنبری، اشاره کرد.
کلام آخر
سونسوز نهتنها یک فیلم سرگرمکننده است، بلکه اثری است که مخاطب را به فکر وامیدارد. این فیلم با پرداختن به موضوعی حساس، استفاده از زبان محلی، و نمایش فرهنگ بومی، گامی مهم در جهت توسعه و ترویج سینمای متفاوت و اصیل ایرانی برداشته است. سونسوز نشان میدهد که چگونه سینما میتواند بهعنوان ابزاری برای نقد اجتماعی و فرهنگی عمل کند و درعینحال مخاطب را با داستانی جذاب و تاثیرگذار همراه کند. این فیلم برای علاقهمندان به سینمای اجتماعی و کسانی که به دنبال آثاری متفاوت و بومی هستند، تجربهای ارزشمند خواهد بود.