صفحه اصلی > دانستنی های انیمیشن : فرق انیمیشن و انیمه چیست ؟

فرق انیمیشن و انیمه چیست ؟

فرق انیمیشن و انیمه

احتمالا شما هم دوستی میان دوستانتان داشتید که از شما پرسیده «تا حالا انیمه دیدی؟». این سوال یعنی انیمه ژانر خاصی است و دیدنش سلیقه خاصی می‌طلبد؛ همه ما کارتون و انیمیشن‌ را در کودکی دیده‌ایم، انیمه را چه‌طور؟ اصلا انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن دارد؟

انیمه چیست ؟

 انیمه در واقع نوعی انیمیشن خاص ژاپن است که پیشینه‌ای قدیمی‌تر از آنچه ما به عنوان انیمیشن کامپیوتری می‌شناسیم دارد. انیمه‌ها، کارتون‌هایی با شخصیت‌هایی با چشمان درشت و موهای غالبا صاف و رنگی‌اند که از نمونه‌های مشهور آن می‌توان به انیمه فوتبالیست ها اشاره کرد.

انیمیشن های سه بعدی امروزی مثل «انیمیشن شگفت‌انگیزان» یا نسخه پیشرفته کارتون‌هایی مثل میکی ماوس یا سیندرلا، (محصولات محبوب کمپانی والت دیزنی) است در حالی که از انیمه‌های پیشرفته، امروزی و معروف می‌توان به «شهر اشباح» میازاکی، کارگردان معروف ژاپنی اشاره کرد.

رایگان در تماشاخونه ببینید

به طور خلاصه انیمه یعنی ژاپن! و انیمیشن یعنی کارتون‌های مدرن و سه بعدی غربی. در ادامه به توضیح فرق انیمیشن و انیمه می‌پردازیم.

تفاوت تاریخچه و خاستگاه انیمیشن با انیمه

تاریخچه انیمه به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد در حالی که انیمیشن که ترجمه آن تصویر متحرک است، در اوایل قرن نوزدهم شروع به فعالیت کرد. نام انیمیشن با کمپانی دیزنی پیوند خورده و این کمپانی با انیمیشن‌های بلند خود در دهه ۱۹۳۰ از جمله «سفید برفی و هفت کوتوله» و «انیمیشن پینوکیو» به شهرتی بی‌مثال دست یافت.

در همین دهه‌ها بود که ژاپن هم تلاش کرد با بازتاب دادن جلوه‌هایی از فرهنگ، تاریخ و هنر مردمان سرزمین خورشید در انیمه‌هایش، سبکی منحصربه فرد برای خود بسازد؛ که موفق هم بود و انیمه‌های ژاپنی تا  دهه ۱۹۹۰ آنچنان محبوب و مشهور شدند که کمتر کسی در آن زمان بود که نام انیمه «حمله به  تایتان» را نشنیده باشد.

البته همزمان با این محبوبیت، در سال ۱۹۹۵، کمپانی پیکسار از نخستین انیمیشن کامپیوتری خود یعنی «داستان اسباب بازی‌ها» رونمایی کرد و آنچه جامعه فارسی‌زبان امروز به نام انیمیشن می‌شناسد همین انیمیشن کامپیوتری است.

تفاوت انیمیشن و انیمه در سبک تصویرسازی

اگر طرفدار انیمیشن‌های جدید باشید قطعا متوجه شده‌اید که سبک‌های تصویری مختلفی دارند؛ مثلا شخصیت‌های انیمیشن «فروزن» به تصویر واقعی انسان‌ها بسیار شبیه‌اند اما کاراکترهای انیمیشن «کلاوس» سبک متفاوتی دارند. نکته همین جاست؛ شخصیت‌های انیمه‌ها غالبا یک سبک خاص ژاپنی دارند شامل چشمان بزرگ و صورت‌های گرد و سفید؛ البته که استودیوهای انیمه‌سازی ژاپنی هرکدام سبک خاص خود را دارند اما ویژگی‌هایی که گفته شد به نوعی امضای تمامی انیمه‌هاست؛ هرکجا چشمان بزرگ و صورت‌های سفید با موهای لخت که بیشتر هم رنگی هستند، دیدید، بدانید در حال تماشای یک انیمه هستید. 

رایگان در تماشاخونه ببینید

فرق انیمیشن و انیمه در نوع داستان‌گویی و شخصیت‌ها

انیمیشن‌ها داستان‌های مختلفی دارند و بیشترشان یا در دنیای انسان‌ها می‌گذرند یا در دنیای حیوانات. البته بعضی انیمیشن‌ها مثل «انیمیشن شرک» یا «انیمیشن درون و بیرون» هم پیدا می‌شوند که شخصیت‌هایی بین انسان و حیوان داشته باشند اما روایت بیشتر یک روایت انسانی است.

این در حالی است که روایت انیمه‌ها بسیار خیال‌پردازانه‌تر است و موجودات افسانه‌ای  و عجیب و غریب نقش مهمی در انیمه‌ها ایفا می‌کنند؛ برای مثال در انیمه «همسایه من توتورو»، محصول استودیو جیبلی، دو خواهر با موجودی افسانه‌ای مواجه می‌شوند که بسیار بزرگ است و نمی‌توانید بگویید دقیقا خرگوش گنده‌ایست یا گربه‌ای غول پیکر! در انیمه‌ها علاوه بر شخصیت‌های افسانه‌ای عجیب با قدرت‌های عجیب‌تر، بسیاری از کاراکترها نیز توانایی‌های ماورایی دارند و ارتباط خاصی با این موجودات افسانه‌ای برقرار می‌کنند.

رایگان در تماشاخونه ببینید

تفاوت در رده سنی مخاطبان انیمیشن با انیمه

مخاطب انیمیشن‌ها بیشتر کودکانند؛ البته در سال‌های اخیر کمپانی‌های بزرگ مثل پیکسار و دیزنی برای ترغیب والدین به همراهی با کودکان در سالن‌های سینما سعی کرده‌اند تا محصولات خود را برای همه رده‌های سنی ارائه دهند، اما باز هم مخاطب اصلی کودکان‌اند و خبری از رنج و درد دنیای بزرگسالان در انیمیشن‌ها نیست. یکی دیگر از تفاوت انیمیشن با انیمه در همین جاست؛ انیمه‌ها بر خلاف انیمیشن‌ها الزاما پایان خوشی ندارند و موضوعات پیچیده و غیرقابل درک برای کودکان، به وفور در آن‌ها دیده می‌شود. در واقع دنیای انیمه‌ها بسیار بزرگ و نامحدود است و خالق انیمه به هنگام آفرینش، خود را به مخاطب کودک محدود نمی‌کند.

اگر تمایل به تماشای انیمه دارید، ما در مقاله ای بهترین انیمه های جهان را معرفی کرده ایم.

تفاوت انیمیشن با انیمه در شیوه تولید

انیمیشن یا همان تصویر متحرک از به حرکت درآوردن سریع تعداد زیادی تصویر حاصل می‌شود. تصاویر در انیمیشن‌های ابتدایی همگی با دست ترسیم می‌شدند اما با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به ترسیم دستی نبود و تصاویر دیجیتال خلق شدند.

انیمه‌های قدیمی با تکنیک دستی تولید می‌شدند اما انیمه‌های امروزی به شیوه دیجیتال خلق می‌شوند. یکی از تفاوت‌های دیگر انیمه و انیمیشن‌های امروزی غربی در همین نحوه تولید است. انیمیشن‌های غربی با شیوه‌های متفاوت‌تری آفریده می‌شوند؛ برای مثال انیمیشن کورالین به شیوه استاپ موشن ساخته شده یعنی عروسک‌ها از پیش ساخته شدند و حرکاتشان با دست اعمال شده و فریم به فریم عکسبرداری شده است.

این تفاوت در نحوه تولید انیمه و انیمیشن باعث شده تا انیمه‌ها اندکی از تکنولوژی عقب بمانند؛ چراکه درانیمیشن‌های جدید لب‌های شخصیت‌ها به هنگام صحبت‌کردن دقیقا مطابق با کلمات تکان می‌خورد اما در انیمه به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های غربی این اتفاق نمیفتد.

شاید با خود بگویید که زبان انیمه ژاپنی است و اساسا لب‌زنی‌های حرفه‌ای به کار مخاطب غیر ژاپنی زبان نمی‌آید… پر بیراه نگفته‌اید! اما این مثال که نشان می‌دهد وابستگی به شیوه‌های تولید سنتی انیمه همان‌طور که باعث ایجاد حس نوستالژی همراه با حفظ سبک در مخاطبان می‌شود، می‌تواند آن‌ها را از دیدن خلاقیت‌ها و امکاناتی که تکنولوژی در اختیار سازندگان می‌گذارد، محروم کند.

تفاوت انیمه و انیمیشن در تعداد قسمت‌ها

یکی از تفاوت‌های بارز انیمه‌ها با انیمیشن در این است که بسیاری از آن‌ها به طور سریالی و در تعداد قسمت‌های بالا تولید می‌شوند؛ در حالی که انیمیشن‌ها برای سالن سینما ساخته می‌شوند و در بیشتر موارد مثل «من نفرت‌انگیز» هر چند وقت یکبار شماره ۲ یا ۳ خود را اکران می‌کنند. برای مثال انیمه محبوب «وان پیس» تاکنون در ۱۰۷۳ قسمت پخش شده است.

تفاوت در فرارفتن از مرز کارتون و نزدیکتر شدن به هنر 

با اینکه همه ما تا اسم انیمیشن یا حتی انیمه را می‌شنویم به یاد کودکان میفتیم، اما واقعیت این است که دنیای تصاویر متحرک بسیار فراتر رفته و به هنر نزدیک شده است. اما این نزدیک شدن به دنیای هنر در انیمه‌ها بیشتر دیده می‌شود. انیمه‌ها به خاطر توجه به افکت‌های سینمایی، ترکیب‌بندی‌های خاص، جهت و زاویه دوربین و نوع داستان‌پردازی پیچیده در دنیای هنر جای خود را به خوبی بازکرده‌اند به طوری‌که انیمه شهر اشباح میازاکی توانسته برنده جایزه اسکار شود. ناگفته نماند در انیمیشن‌های غربی هم از نمونه‌های نزدیک به هنر می‌توان به انیمیشن «مری و مکس» اشاره کرد.

رایگان در تماشاخونه ببینید

جمع‌بندی 

با توجه به آنچه تا به اینجا گفتیم، فهمیدیم انیمه نوع خاصی از انیمیشن است که به سرزمین خورشید تابان، یعنی ژاپن تعلق دارد. در واقع تفاوت اصلی انیمه و انیمیشن در سبک آن‌هاست که از تصویرسازی تا شخصیت‌پردازی و روایتگری را دربرمی‌گیرد. با اینکه انیمه در ژاپن نزدیک به یک قرن دیرتر از غرب متولد شد، اما توانست محبوبیت بسیاری در سراسر جهان کسب کند و از این طریق بازتاب‌دهنده فرهنگ و تاریخ غنی ژاپن شود. با همه این مواردی که گفتیم، شما انیمه‌ را ترجیح می‌دهید یا انیمیشن؟ سوال سختی است! اما قبل از پاسخ‌ دادن به آن بد نیست نگاهی به بهترین انیمیشن های دنیا و همین‌طور بهترین انیمه‌های دنیا بیندازید تا مطمئن‌تر جواب دهید. 

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید