صفحه اصلی > معرفی فیلم : معرفی فیلم ساعت 6 صبح

معرفی فیلم ساعت 6 صبح

مهران مدیری را همه با سریال‌های طنزی که برای تلویزیون ساخته می‌شناسند. کمتر کسی میان متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ وجود دارد که زبان برره‌ای را به یاد نیاورد یا بامشاد سریال نقطه‌چین را نشناسد. حالا مهران مدیری سازنده بسیاری از بهترین فیلم های کمدی ایرانی با کارنامه‌ای درخشان در عرصه طنز، با یک درام پلیسی، توانایی خود را در ساخت فیلمی در ژانری به غیر از طنز آزموده است.

فیلم ساعت 6 صبح را باید اولین تلاش جدی مدیری برای پاگذاشتن به کارگردانی در عرصه‌ای خارج از طنز دانست. ساعت ۶ صبح ارتباطی با فیلم ساعت ۵ عصر ندارد و صرفا یک مشابهت فرمی در عنوان این دو فیلم وجود دارد.

مشخصات فیلم ساعت 6 صبح

امتیاز IMDB : (6.9 از 10)

کارگردان و نویسندهمهران مدیری
تهیه کنندهعلی اوجی
بازیگرانمهران مدیری، سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد
سال پخش۱۴۰۳
ژانراجتماعی

یک شروع نسبتا جذاب

ساعت ۶ صبح، زمان پرواز قهرمان زن داستان، سارا، با بازی سمیرا حسن پور است. سارا که قرار است برای ادامه تحصیل به کانادا برود، درست شب پیش از پرواز به میهمانی خداحافظی که دوستانش تدارک دیده‌اند، دعوت می‌شود. این میهمانی با ورود پلیس به خانه به هم می‌خورد. دوستان سارا که از شرایط او اطلاع دارند سعی می کنند او را مخفی کنند تا از پرواز فردا جا نماند.

اتفاق عجیبی که میفتد این است که دوست سارا او را در کانال کولر پنهان می‌کند و به او قول می‌دهد در آپارتمان را قفل نکند تا بتواند بعد از خوابیدن غائله از خانه خارج شود؛ اما این اتفاق نمی‌افتد. پلیس پس از دستگیری همه دوستان سارا، در آکاردئونی خانه را با قفل کتابی می‌بندد و خانه را پلمب می‌کند. ماجرای فرار سارا از این خانه از اینجا آغاز می‌شود؛ فراری که گرچه با موفقیت اجرا می‌شود اما در نهایت با جاماندن او از پرواز به نظر بیهوده می‌رسد.

داستان فیلم

میهمانی، فضای مورد علاقه کارگردان‌های ایرانی در سال‌های اخیر

تقریبا بعد از فیلم «درباره الی» بود که صحنه‌های میهمانی‌های خودمانی در فیلم‌های سینمایی ایران بیشتر دیده شد. نشان دادن روابط اجتماعی نسل جوان در محیط‌ خانه باعث استقبال مخاطبان و البته ارتباط گرفتن بهتر و بیشتر آن‌ها با فیلم‌های سینمایی شد.

فیلم ساعت 6 صبح هم از جذابیت و محبوبیت این نوع صحنه‌ها برای شروع خود استفاده می‌کند؛ یک چهارم اول فیلم در خانه فریبا دوست سارا می‌گذرد. فضایی پر از شخصیت که گرچه فرصتی برای معرفی آن‌ها در داستان وجود ندارد، اما جذابیت شروع فیلم را بالا برده است.

در این صحنه‌ها بیننده متوجه شخصیت «نیما» که گذشته‌ای عاشقانه با سارا داشته، می‌شود. با اینکه پرداختن به روابط عاطفی شخصیت‌ها در فیلم به شخصیت‌پردازی کمک بسیاری می‌کند، اما نیمای فیلم ساعت 6 صبح حضور کوتاه و کمرنگی دارد و با اتمام میهمانی، کاراکتر او هم تمام می‌شود. بخش میهمانی در این فیلم را می‌توان جذاب‌ترین بخش آن دانست.

فیلم ساعت 6 صبح

برهم‌زدن میهمانی توسط پلیس: باورپذیر اما برای ۲۰ سال پیش!

میهمانی خانه فریبا با زدن زنگ در توسط پلیس متوقف می‌شود. ورود پلیس به خانه منجر به دستگیری دوستان سارا می‌شود. ماجرای دستگیری افراد حاضر در میهمانی‌ها توسط پلیس، ماجرایی بود که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بیشتر رخ می‌داد و اکنون کمتر شاهد این دست مداخلات در حریم خصوصی هستیم.

این نکته یک ضعف برای فیلمنامه ساعت ۶ صبح به حساب می‌آید؛ نقطه ضعفی که می‌توانست بدون صدمه زدن به پیرنگ داستان، به سادگی اتفاق نیفتد. همین نکته باعث ایجاد سوال در ذهن مخاطب و باورپذیری کمتر روایت در ادامه فیلم می شود.

بررسی موضوع فیلم ساعت 6 صبح

از آواز قو تا فیلم ساعت 6 صبح : مهاجرت دغدغه جوانان

در سال ۱۳۷۹ فیلمی به نام «آواز قو» اکران شد که با استقبال مخاطبان همراه شد. فیلمنامه این فیلم را پیمان معادی نوشته بود؛ داستان یک زوج عاشق که نمی‌توانند ایران را ترک کنند. فیلم ساعت ۶ صبح هم پس از ۲۴ سال دوباره به این موضوع توجه کرده اما با پرداختی متفاوت و البته دغدغه‌ای به روز شده. آخرین ساخته مهران مدیری به یکی از پررنگ‌ترین بحران‌های نسل دهه ۶۰ و ۷۰ یعنی مهاجرت می‌پردازد.

سارا که از دانشگاه تورنتو برای تحصیل در رشته دکترای فلسفه پذیرش گرفته نماینده نسلی است که مهاجرت یکی از دغدغه‌های اصلی آن است. حالا سارا در آپارتمانی که استعاره از ایران است گیر افتاده و تمام تلاش خود را برای خروج از آن به خرج می‌دهد. در این راه برادر سارا، سیاوش، با بازی مهرداد صدیقیان سعی در یاری رساندن به سارا می‌کند. 

نقاط ضعف فیلم ساعت 6 صبح

خبری از هم‌ذات‌پنداری نیست

با اینکه سوژه اصلی فیلم ساعت ۶ صبح حول یکی از به روزترین و چالش‌برانگیزترین بحران‌های نسل جوان ایرانی، یعنی مهاجرت می‌گردد، اما شخصیت‌پردازی شتاب‌زده که هم در فیلمنامه و هم در کارگردانی دیده می‌شود، اجازه هم‌ذات‌پنداری مخاطب با کاراکترها به خصوص کاراکتر سارا و برادرش را نمی‌دهد. سارا یک دختر تحصیل‌کرده و فلسفه‌خوانده است، اما اثری از این فرهیختگی در کنش‌ها و واکنش‌های او و سیاوش دیده نمی‌شود. سایر شخصیت‌های داستان هم به واسطه خروج سریعشان از فیلم به خاطر دستگیری، اجازه عرض اندام ندارند.

معرفی سایر فیلم های روز سینما:

نقطه قوت فیلم ساعت 6 صبح

انتخاب بازیگر شخصیت‌‌های اصلی داستان یعنی سارا و برادرش به خوبی انجام شده. سمیرا حسن‌پور که سابقه همکاری با بهرام بیضایی را در کارنامه خود دارد، در این فیلم توانسته توانایی بازیگری خود را به خوبی نشان دهد. حسن‌پور که با سریال «پایتخت» مشهور شد، در فیلم «تمشک» ساخته سامان سالور هم به ایفای نقش پرداخته است.

شخصیت سارا به واسطه رشته تحصیلی او یعنی فلسفه باید شخصیتی پیچیده باشد که البته این نکته را در فیلم نمی‌بینیم، اما سمیرا حسن‌پور توانسته در بازی خود اندکی از این پیچیدگی را به بیننده نشان دهد. مهرداد صدقیان هم که از استعدادهای جوان سینمای ایران است بازی خوب و قابل قبولی در ساعت ۶ صبح ارایه می‌کند؛ اما کاراکتری که در فیلمنامه برای او ترسیم شده باورپذیری کمی با توجه به پیشینه خانوادگی او در فیلم دارد.

 اما خود مهران مدیری که در نقش نیروی انتظامی ظاهر می‌شود به نسبت دو کاراکتر اصلی بازی ضعیف‌تری دارد اما باز هم توانمندی خود را در اجرای نقش‌های جدی به مخاطب نشان می‌دهد. البته توانایی بازیگری مهران مدیری قبلا با بازی در فیلم‌هایی از قبیل «ما همه با هم هستیم» یا «درخت گردو» دیده شده و نیازی به اثبات ندارد.

ناگفته نماند که مدیری در جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی، «خائن‌کشی» هم به ایفای نقش پرداخته که تجربه مهمی در کارنامه بازیگری اوست. مونا فرجاد هم نقش نسبتا کوتاهی دارد اما در همین فرصت محدود توانسته کاراکتر فریبا را به عنوان دوستی مهربان که چیزی در عالم رفاقت کم نمی‌گذارد، به خوبی معرفی کند.

کلام اخر

مهران مدیری در دومین تجربه سینمایی خود، کار سختی در پیش داشته است؛ تغییر ژانر برای یک کارگردان می‌تواند به منزله خودکشی حرفه‌ای باشد، اما به نظر می‌رسد مدیری چندان هم بد عمل نکرده. اگر از برخی نقاط ضعف فیلمنامه چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم فیلم ساعت ۶ صبح را یک تجربه موفق در کارنامه مدیری بدانیم.

البته ناگفته نماند که همکاری با یک تیم حرفه‌ای از بازیگران تاثیر بسزایی بر محصول نهایی دارد. سمیرا حسن‌پور و مهرداد صدیقیان توانسته‌اند با بازی‌های واقع‌گرایانه و نسبتا باورپذیر، بار نقاط ضعف را به دوش بکشند و تعادلی نسبی بین نقاط ضعف و قوت این فیلم ایجاد کنند.

برچسب ها :

دیدگاه کاربران (3 دیدگاه)

  1. مقاله خیلی خوبی بود، ممنون که به جزئیات فیلم ساعت ۶ صبح پرداختید. خیلی خوب بود که اطلاعات بازیگران رو هم ذکر کردید. واقعا به درد کسانی که می‌خوان فیلم رو ببینن می‌خوره.

  2. به نظرم نقدتون خیلی یک‌طرفه بود و خیلی به نقاط ضعف فیلم اشاره نکردید. انتظار داشتم بیشتر از این به اشکالات فیلم بپردازید، مخصوصا در مورد باورپذیری داستان.

  3. مقاله خوبی بود، اما به نظرم اگه به جزئیات بیشتری از داستان و شخصیت‌ها اشاره می‌کردید، بهتر بود. همین‌طور چند تا نظر از مخاطبان هم می‌ذاشتید تا دیدگاه‌های مختلف رو بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید