صفحه اصلی > معرفی فیلم : معرفی رئالیتی شو جوکر: اگر نخندی برنده‌ای!

معرفی رئالیتی شو جوکر: اگر نخندی برنده‌ای!

همه ما از دیدن تلاش فردی برای نخندیدن در شرایطی به شدت خنده‌دار، خنده‌مان می‌گیرد؛ حالا فکرش را بکنید آن فرد خودش کمدینی باشد که همیشه مردم را میخندانده؛ در جوکر باید بتوانی نخندی!

جوکر یک برنامه تلویزیونی خنده‌دار و یک رئالیتی شو ایرانی است که فصل اول آن در سال ۱۴۰۰ با مجری‌گری بازیگر محبوب کمدی‌های مهران مدیری، سیامک انصاری و کارگردانی حامد میرفتاحی و احسان علیخانی در شبکه نمایش خانگی پخش شد.

سری دوم این رئالیتی شو محبوب با نام «جوکر۲ طبقه بیست و یک» به تازگی در شبکه نمایش خانگی به نمایش درآمده که احسان علیخانی مجری‌گری آن را نیز بر عهده گرفته است.

جوکر یک برنامه یا به طور دقیق‌تر یک بازی است که بازیکنان آن بازیگران و کمدین‌های شناخته‌شده‌اند و قوانین خاص خود را دارد. پیروی نکردن از این قوانین عواقبی دارد که ممکن است منجر به حذف بازیکن از بازی شود اما او همچنان در برنامه حضور خواهد داشت. بیایید قبل از معرفی دقیق این برنامه خنده‌دار و پرطرفدار و پرداختن به قوانین آن، نگاهی به تعریف رئالیتی شو و جایگاه آن در بقیه نقاط دنیا بیندازیم.

منظور از رئالیتی شو چیست؟

رئالیتی شو (ریلیتی شو) یا برنامه تلویزیونی واقع‌نما برنامه‌ای‌ست که بازیگران آن از قبل به طور دقیق برای نقش خود آماده نیستند و به نوعی بداهه بازی می‌کنند. در واقع یک سری قوانین و چارچوب‌های کلی وجود دارد اما بقیه موارد همگی در موقعیت‌ها رخ می‌دهند. علت جذابیت رئالیتی شوها هم دقیقا همین نکته است؛ اینکه اتفاقات و مکالماتی غیرقابل پیش‌بینی فقط روبه‌روی دوربین و برای اولین بار اتفاق می‌افتند.

رئالیتی شو فرار از ترس از نمونه های جالب و هیجان انگیز جدید است که به زودی از تماشاخونه پخش خواهد شد.

این ماجراها هم بینندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و هم سایر بازیگران را درگیر واکنش‌هایی غیرمنتظره می‌کنند؛ تا جایی که در برخی رئالیتی شوها بازیگران واقعا با هم دعوا می‌کنند یا حتی برخی از شدت عصبانیت برنامه را ترک کرده و هرگز باز نمی‌گردند. معمولا رئالیتی شوها یک بخش مصاحبه هم دارند که در آن بازیگران به سوالاتی در مورد سایر بازیکن‌ها یا توضیح موقعیت‌های خاص خود در برنامه می‌پردازند.

نوع روایت واقعی و جذاب بین بازیگران در رئالیتی شوها همیشه برای بینندگان جالب توجه بوده و باعث شده تا داستان و سرگذشت بازیگران آن را به طور اعتیادآوری دنبال کنند. نمونه‌های رئالیتی شو در ژانرهای مختلف از ترسناک گرفته تا درام و کمدی در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و در بسیاری موارد بازیگران آن انسان‌هایی عادی هستند نه بازیگران و کمدین‌های سرشناس.

قوانین جوکر چیست؟

بازی یک مجری یا میزبان دارد که اجرای بازی را برعهده می‌گیرد و همزمان نقش داور مسابقه را هم دارد. هشت بازیکن که همان بازیگران و کمدین‌ها هستند هم در بازی حضور دارند و هر دفعه یکی از این افراد برای خنداندن بقیه انتخاب می‌شود. توجه داشته باشید که کل بازی در فضایی دربسته در حال اجراست. در جوکر این هشت هنرمند شش ساعت زمان دارند که برای خنداندن یکدیگر تلاش کنند و در عین حال با تکیه بر توانایی نخندیدن خود، بقیه را از دایره مسابقه حذف کنند.

در این فضای دربسته که شبیه به محیط یک خانه گرم و زیباست، یک نشیمن، یک آشپزخانه و یک اتاق گریم و لوازم وجود دارد که بازیگران می‌توانند از امکانات آن برای خنداندن رقبا استفاده کنند؛ مثلا می‌توانند با رفتن به اتاق گریم و ایجاد یک گریم خنده‌دار مثل پوشیدن زیر شلواری یا زیر پیراهنی دوباره به اتاق مسابقه برگردند و شانس بیشتری در خنداندن هفت هنرمند دیگر داشته باشند؛ با می‌توانند با نواختن یک ابزار موسیقی و شعر خواندن رقبا را از دایره رقابت حذف کنند.

رئالیتی شو جوکر

خندیدن این هشت نفر را چه کسی می‌بیند و اثبات می‌کند؟

مجری. در فصل اول جوکر که مجری آن سیامک انصاری بود، مجری در اتاقی با مانیتوری بزرگ می‌نشست و رفتار تمامی بازیکنان را زیر نظر می‌گرفت و اگر می‌دید کسی خندیده، با فشردن یک دکمه قرمز، وارد اتاق بازی می‌شد و با نشان‌دادن صحنه خندیدن بازیکن مدنظر، به او اخطار می‌داد.

اولین اخطار با کارت زرد همراه است و گرفتن دومین اخطار به منزله کارت قرمز و حذف شدن از دور مسابقه است؛ از آنجایی که ممکن است بازیگر حذف‌شده هنرپیشه‌ای محبوب باشد که بینندگان زیادی را به دیدن برنامه ترغیب می‌کند، در سناریو جایی برای این بازیکنان حذف شده در نظر گرفته شده؛ آن‌ها در اتاق کنترل کنار مجری می‌نشینند و با اشاره به نکات خنده‌دار سعی می‌کنند جذابیت صحنه‌های خارج از اتاق بازی را نیز بالا ببرند. در فصل دوم جوکر هم داستان از همین قرار است منتها با این تفاوت که مجری احسان علیخانی است.

برای باز هم جذاب‌ترشدن برنامه، گاهی مجری به صلاح‌دید خود یکی از بازیکنان حذف‌شده را به اتاق بازی بر می‌گرداند تا بقیه را بخنداند و ریتم مسابقه تندتر شود؛ در نهایت دو نفری که باقی می‌مانند به فینال راه می‌یاند و برنده فینال برنده کل یک دوره از جوکر خواهد بود.

ناگفته نماند، با اینکه اکثر سکانس‌های جوکر با بداهه‌پردازی ضبط می‌شوند، اما به طور کلی یک تیم سناریو نویس خلاق پشت آن است که با کمک کارگردان و مجری سغی در جهت‌دهی بازیکنان و بالابردن سطح جذابیت و خنده‌داری مسابقه دارند. حال که با قوانین جوکر آشنا شدیم، سری به عوامل فصل اول آن بزنیم تا در آستانه پخش فصل دوم، از چیزی عقب نمانیم.

رئالیتی شو جوکر

آیا رئالیتی شو جوکر از روی نمونه خارجی ساخته شده؟

اولین رئالیتی شوها در اوایل قرن بیست و یک به روی آنتن رفتند و به سرعت با محبوبیت و استقبال مخاطبان مواجه شدند. خلاقیت در اجرا و ساختار این برنامه‌ها به طوری بالا و سرگرم کننده بود که هر رئالیتی شویی که با موفقیت روبه‌ور می‌شد، در بسیاری کشورهای دیگر ساخته می‌شد چون سناریویی جواب ‌پس‌داده داشت و موفقیتش تضمینی بود.

رئالیتی شو جوکر هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اولین بار رئالیتی شویی با نام «داکیومنتال» توسط کمدین ژاپنی هیتوشی ماتسوموتو ساخته شد که با همین قوانین کار می‌کرد؛ یعنی عده‌ای بازیگر در اتاقی دربسته کنار هم جمع شده و یکی از آن‌ها سعی می‌کند بقیه را بخنداند و بقیه هم باید تلاش کنند تا نخندند، وگرنه اخطار می‌گیرند و از بازی حذف می‌شوند. شهرت این برنامه آنقدر زیاد شد که پلتفرم پرایم ویدیو متعلق به آمازون، امتیاز آن را خریداری کرد و با نامی تحت عنوان LOL که مخفف Last One Laughing است برنامه‌ای ساخت که به شهرتی جهانی رسید؛ تاکنون نمونه‌های آن در کشورهایی مانند مکزیک، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا استرالیا و برزیل ساخته شده است.

آنچه گفته شد ایده و سناریو اصلی داکیومنتال یا LOL بود؛ برنامه جوکر هم با این ایده اصلی طرح‌ریزی شده اما تفاوت‌هایی در قوانین و جزئیات دارد که آن را منحصربه‌فرد کرده و نسخه ایرانی موفقی از این برنامه ارائه داده است.

عوامل، بازیکنان، فینالیست‌ها و برندگان سریال جوکر ۱

کارگرداناحسان علیخانی، سیدحامد میرفتاحی
داور و مجری جوکرسیامک انصاری
دستیار مجریعلی لک‌پوریان
سرپرست نویسندگانایمان قیاسی و علی رضازاده
خواننده تیتراژسینا حجازی و محمدرضا علیمردانی
تهیه‌شده دراستودیو قرن جدید

سریال جوکر ۱ در قالب یک فصل در سال ۱۴۰۰ پخش شد. جوکر ۱ در مجموع ۳۰ قسمت داشت. پنج گروه چهار قسمتی و دو فینال پنج قسمتی و البته ۳ قسمت پشت صحنه هم داشت که تحت عنوان «جوکرتایم» از شبکه خانگی پخش شد. جوکر ۱ در سال ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد.

قسمت های منتشر شده جوکر 1

گروه
بازیکنان جوکر ۱
فینالیست‌ها
گروه اولامین حیایی، سام درخشانی، امیرمهدی ژوله، بیژن بنفشه‌خواه، هومن حاجی عبداللهی، امیر کاظمی، سهیل مستجابیان و غلامرضا نیکخواه.هومن حاجی عبداللهی، سهیل مستجابیان
گروه دوموحید آقاپور، ایمان صفا، هومن برق نورد، شهرام قائدی، سپند امیرسلیمانی، عباس جمشیدی‌فر، آرش نوذری و بهنام تشکر.هومن برق نورد، شهرام قائدی
گروه سومرضا شفیعی جم، سیاوش چراغی‌پور، سروش جمشیدی، علیرضا استادی، حمید لولایی، امیر غفارمنش، میرطاهر مظلومی و بابک نهرین.علیرضا استادی
گروه چهارمپوریا پورسرخ، یوسف صیادی، مهران رجبی، یوسف تیموری، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، بهزاد محمدی، علی صالحی.یوسف صیادی
گروه پنجممحمدرضا علیمردانی، امیرحسین صدیق، حامد آهنگی، سیروس میمنت، علی اوجی، مجید واشقانی، علی مشهدی و مهران غفوریان.سیروس میمنت

دیدار فینالیست ها در جوکر 1

دیدار فینالیست‌ها: فینال اول

هومن حاجی‌عبداللهی، محمدرضا علیمردانی، بیژن بنفشه‌خواه، یوسف تیموری، شهرام قائدی، عباس جمشیدی، ایمان صفا، سهیل مستجابیان و رضا شفیعی‌جم.

در فینال گروه ششم در نهایت محمدرضا علیمردانی با داشتن بیشترین توانایی در نخندیدن به عنوان برنده اعلام شد و جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی مسابقه را دریافت کرد و رضا شفیعی‌جم هم به عنوان جوکر یا همان کسی که بیشتر از بقیه دیگران را خندانده، توانست جایزه ۵۰ میلیون تومانی را دریافت کند.

دیدار فینالیست‌ها: فینال دوم

امین حیایی، غلامرضا نیکخواه، امیرمهدی ژوله، علیرضا استادی، هومن برق‌نورد، سام درخشانی، یوسف صیادی، سیروس میمنت و حامد آهنگی.

در فینال گروه هفتم در نهایت امین حیایی با داشتن بیشترین توانایی در نخندیدن به عنوان برنده اعلام شد و جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی مسابقه را دریافت کرد و حامد آهنگی هم به عنوان جوکر یا همان کسی که بیشتر از بقیه دیگران را خندانده، توانست جایزه ۵۰ میلیون تومانی را دریافت کند.

برای سردرآوردن از نحوه انتخاب فینالیست‌ها و جایگاه نظر مردم در انتخاب آن‌ها، باید برنامه جوکر ۱ را دنبال کنید تا ببینید این بازیگران چگونه به مراحل پایانی راه یافته‌اند.

عوامل، بازیکنان، فینالیست‌ها و برندگان سریال جوکر ۲

سریال جوکر ۲ با نام «جوکر ۲، طبقه بیست و یک» در واقع سری دوم از رئالیتی شو محبوب جوکر است که هم‌اکنون در حال پخش در شبکه خانگی است.

کارگرداناحسان علیخانی، سیدحامد میرفتاحی
داور و مجری جوکراحسان علیخانی
راویژاله صامتی
نویسندگانایمان قیاسی، علی رضازاده، عماد کریمیان، مهرداد نعیمی، مریم آقایی و فاطمه خوش‌خلق
تهیه‌شده دراستودیو قرن جدید

شرکت‌کنندگان سری اول رئالیتی شو جوکر ۲ جواد رضویان، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، محمدرضا علیمردانی، نیما شعبان‌نژاد، نصرالله رادش، مجید مظفری و هادی کاظمی بودند که در نهایت برنده این دور از مسابقات نصرالله رادش بود. بازیگران سری دوم جوکر ۲ اما زنان هستند.

حضور زنان در جوکر ۲ بعد از جوکر ۱: یک فصل کامل بدون حتی یک هنرمند زن!

عوامل جوکر ۲ سعی کرده‌اند تا اشتباه قبلی خود را تکرار نکنند و این بار یک سری کامل جوکر را به هنرمندان زن اختصاص داده‌اند؛ حرکتی که اتفاقا با استقبال بسیار گسترده کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شده و حالا بینندگان این سریال پرطرفدار منتظرند تا بعد از ایام محرم و صفر ادامه رقابت خنده‌دار و زنانه این هشت هنرمند زن ایرانی را ببینند. نام این هنرمندان عبارت است از: ژاله صامتی، که در نقش گوینده در جوکر ۱ حضور داشت، ناهید مسلمی، سوسن پرور، نرگس محمدی، الیکا عبدالرزاقی، رویا میرعلمی، گیتی قاسمی و متین ستوده.

جمع‌بندی

سریال جوکر توانسته با الگوبرداری از نمونه‌ای خارجی، به یک رئالیتی شو موفق در ایران تبدیل شود. به‌کارگیری سبک جدید «رئالیتی شو»، استفاده از بازیگران توانمند و کمدین‌های کارکشته، دکور و فضاسازی جذاب و بدون نمونه مشابه قبلی و همکاری با تیم نویسندگان خلاق همگی از عوامل موفقیت و البته محبوبیت سریال جوکر است؛ برنامه‌ای که با نخندیدن، سعی در خنداندن دارد.

برچسب ها :

دیدگاه کاربران (3 دیدگاه)

  1. واقعا مقاله خوبی بود! خیلی خوب تونستید جذابیت‌های رئالیتی شو «جوکر» رو توضیح بدید. اطلاعات کامل و دقیق بود و برای کسی مثل من که قبلاً این برنامه رو ندیده، به شدت مفید بود. ممنون از وقتی که برای نوشتن این مطلب گذاشتید.

  2. مقاله خوب بود، ولی احساس می‌کنم جای بررسی‌های عمیق‌تر در مورد جذابیت‌های فرهنگی این نوع برنامه‌ها خالیه. می‌شد به تاثیرات روان‌شناختی یا بازخوردهای مردمی هم پرداخته بشه.

  3. مقاله خیلی جامع بود، اما اگر بتونید یک بخش هم به مقایسه رئالیتی شو جوکر با نسخه‌های مشابه خارجی اختصاص بدید، خیلی جذاب‌تر می‌شه. اینجوری تفاوت‌ها و شباهت‌ها بیشتر مشخص می‌شه و برای خواننده‌ها هم آموزنده‌تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید