صفحه اصلی > دانستنی های فیلم : ترسناک ترین فیلم های جهان

ترسناک ترین فیلم های جهان

شما هم از آن دسته افراد هستید که می‌پرسند «چرا اصلا باید فیلم ترسناک ببینیم؟» یا به دسته دوم تعلق دارید؟ دسته‌ای که وقتی زندگی خود را خالی از هیجان می‌بینند حس می‌کنند باید آن را از جایی تامین کنند؟ برخی به شهربازی می‌روند، اما نشستن جلوی تلویزیون و دیدن یک فیلم ترسناک بسیار راحت‌تر است، مخصوصا اگر تنها نباشید. این مطلب فهرستی از ۲۵ فیلم ترسناک جهان را در اختیارتان قرار می‌دهد که فکرشان تا چند روز رهایتان نمی‌کند.

1) درخشش (The Shining)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: جک نیکلسون، شلی دووال و دنی لیوید
  • سال ساخت: 1980

خلاصه داستان:

از ترسناک ترین فیلم های جهان فیلم درخشش است. جک تورنس با بازی فوق‌العاده جک نیکلسون، نویسنده‌ای خوش‌ذوق اما الکلی است و به عنوان سرایدار به یک هتل متروکه به نام Overlook در کلورادو می‌رود. جک، همسر و فرزندش دنی را هم با خود به هتل می‌آورد. در ابتدا مدیر هتل تمام نقاط هتل را به جک نشان می‌دهد.

او در این راه در مورد اتاق‌های ممنوعه هتل به جک هشدار می‌دهد، مثلا می‌گوید جک هیچ وقت نباید وارد اتاق ۲۳۷ شود. بعد از گذشت چندین روز جک کم کم حس می‌کند که دارد عقل خود را در این هتل مرموز از دست می‌دهد. قسمت پرهیجان داستان آنجا شروع می‌شود که برف و طوفان شدیدی در می‌گیرد و جک و خانواده‌اش در هتل گرفتار می‌شوند.

بررسی فیلم: (خطر اسپویل)

فیلم درخشش بر اساس رمانی با همین نام از استیون کینگ نویسنده مشهور آمریکایی ساخته شده است. جالب است بدانید که استیون کینگ بعد از دیدن فیلم بسیار ناراضی بود و عنوان کرد بسیاری از صحنه‌های فیلم اصلا در کتاب نیست؛ او همچنین درباره شخصیت زن جک، وندی، با بازی شلی دووال گفته است که اصلا شبیه کاراکتر کتاب نیست و فقط مانند دیوانه‌ها جیغ می‌کشد.

فیلم درخشش یک فیلم در ژانر وحشت است که با فضایی وهم‌انگیز سعی در ارعاب مخاطب دارد؛ به خصوص آنجایی که زن جک، وندی، کم کم متوجه می‌شود که جک دچار توهم شده و ممکن است او و فرزندش را به قتل برساند.این فیلم با از بین بردن مرز بین توهم و واقعیت تا لحظه آخر شما را میخکوب نگه می‌دارد.

رایگان در تماشاخونه ببینید

2) موروثی (Hereditary)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: آری استر
  • بازیگران: تونی کولت، گابریل بیرن، الکس وولف و میلی شاپیرو
  • سال ساخت: ۲۰۱۸

خلاصه داستان:

آنی با بازی تونی کولت، همسر و مادر دو فرزند است که به تازگی عزادار مادر خود شده که از بیماری روانی رنج می‌برده است. داستان از آنجا آغاز می‌شود که این خانواده برای مقابله کردن با غم فقدان خود هریک به کارهای عجیبی دست می‌زنند؛ برای مثال آنی و دخترش با بازی میلی شاپیرو سعی در انجام امور ماورالطبیعی می‌کنند که با صدمات روانی و عاطفی همراه است.

بررسی فیلم:

فیلم موروثی که در سال ۲۰۱۸ اکران شد، با استقبال زیاد مخاطبان روبه‌رو شد، عده‌ای آن را با فیلم موفق درخشش یا جن‌گیر مقایسه کردند. این فیلم از نظر بصری فوق‌العاده خوب ساخته شده و یکی از جسورانه‌ترین و ترسناک ترین فیلم های جهان در سال‌های اخیر است. موسیقی «موروثی» هم بسیار جذاب است و به فضای آزاردهنده آن شدت می‌دهد؛ چراکه این فیلم از یکی از گران‌ترین تکنولوژی‌های ویرایش صدا استفاده می‌کند.

شخصیت پردازی در موروثی قانع‌کننده است و نوعی واقع گرایی در آن وجود دارد. بازیگرها هم به خوبی از عهده کار بر آمده‌اند به طوری که یکی از بهترین بازی‌های گابریل بیرن را در نقش شوهر آنی می‌بینیم. اما ستاره این فیلم بی‌شک تونی کولت است که وحشت و شگفتی را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهد. اگرچه پایان فیلم از نظر بسیاری از منتقدان شتاب‌زده است اما چیزی از جذابیت‌های آن حین تماشا کم نمی‌کند.

رایگان در تماشاخونه ببینید

3) احضار (The Conjuring)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: جیمز وان
  • بازیگران: پاتریک ویلسون، ویرا فارمیگا و ران لیوینگستون
  • سال ساخت: ۲۰۱۳

خلاصه داستان:

فیلم «احضار» یا کانجورینگ یکی از مشهورترین فیلم‌های ترسناک سال‌های اخیر است که به دلیل موفقیت و محبوبیتش توانسته تا «احضار۳» هم جلو برود. ناگفته نماند که از این فیلم پنج دنباله (اسپین اف) هم ساخته شده است. داستان از این قرار است که کارولین و راجر پرون تصمیم می‌گیرند تا به مزرعه‌ای متروکه در رودآیلند نقل مکان کنند و اتفاقات وحشت‌اوری در این مکان منتظر آن‌هاست.

این زن و شوهر پس از مدتی تصمیم می‌گیرند تا با افرادی که در زمینه ماورالطبیعه فعالیت دارند تماس بگیرند و از آن‌ها کمک بخواهند؛ سرانجام آن‌ها پس از بررسی و جستجوی بسیار درمی‌یابند که درگیر یک طلسم شیطانی شده‌اند و هرجا که بروند این طلسم با آن‌هاست و تنها راه حل مقابله با این طلسم شیطانی است. فیلم‌های «راهبه ۱و ۲»، «آنابل»، «آنابل: آفرینش»، «آنابل به خانه می‌آید» دنباله‌های فیلم احضار هستند.

بررسی فیلم:

آنچه فیلم‌های ترسناک را ترسناک‌تر می‌کند این است که در ابتدایشان بگویند «بر اساس یک داستان واقعی»! فیلم احضار هم از همین تکنیک استفاده می‌کند. احضار یک فیلم ترسناک درجه یک است که با الهام از زندگی واقعی اد و لورین وارن محققین ماوراء الطبیعه ساخته شده. این نکته که داستان فیلم در دهه ۷۰ می‌گذرد کمک بسیاری به باورپذیری آن کرده است؛ چراکه پیشرفت تکنولوژی و داشتن تلفن همراهی که همیشه دوربین دارد، بسیاری از نقشه‌های فیلم‌نامه را نقش بر آب می‌کند.

رایگان در تماشاخونه ببینید

4) حلقه (The ring)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • بازیگران: نائومی واتس، مارتین هندرسون، برایان کاکس، دیوی چیس، کلی استیبلز
  • سال ساخت: ۲۰۰۲

خلاصه داستان:

ریچل کلر با بازی نائومی واتس یک روزنامه‌نگار است که بر روی قتل چهار کودکی از جمله خواهرزاده‌اش تحقیق می‌کند؛ این تحقیق در مورد افسانه‌ای در رابطه با یک نوار ویدیویی است: بیننده هفت روز پس از تماشای آن خواهد مرد. در طی این تحقیق ریچل و پسرش این نوار ویدیویی را تماشا می‌کنند و حالا تنها هفت روز وقت دارند تا طلسم مربوط به این نوار ویدیویی را پیدا و نابود کنند.

ترسناک ترین فیلم های جهان

بررسی فیلم: (خطر اسپویل)

فیلم حلقه در واقع بازسازی فیلم ژاپنی «رینگو» است و اگر قصد دارید واقعا بترسید، پیشنهاد می‌کنم تماشای نسخه ژاپنی را از دست ندهید. اگر این موضوع را کنار بگذاریم، می‌توان گفت فیلم حلقه یک فیلم ژانر وحشت بسیار ترسناک است که فکر مرگ یک مادر و فرزند پس از هفت روز هر لحظه از فیلم را دلهره‌آور می کند.

بازی فوق‌العاده باورپذیر نائومی واتس هم به فیلم کمک بسیاری کرده است؛ لحظه‌های استیصال همراه با نگرانی مادرانه از حلقه یک فیلم ترسناک درجه یک ساخته است. تعلیق فیلم در پایان کار هم به خوبی بر وحشت بیننده می‌افزاید؛ با اینکه تهدید یک «نوار ویدئویی قاتل» تهدیدی مضحک و احمقانه است که قانع کردن افراد به باور به آن بسیار سخت است، اما در این فیلم این ایده آنچنان کار می‌کند که پایان معلق آن باعث می‌شود چند روزی را کاملا با ترس سپری کنید.

۵) جن‌گیر (The Exorcist)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • بازیگران:الن برستین، جیسون میلر، لیندا بلیر
  • سال ساخت: ۱۹۷۳

خلاصه داستان:

داستان از این قرار است که یک مادری در واشنگتن دی سی متوجه تغییرات چشمگیر و خطرناکی در رفتار و آرایش فیزیکی دختر ۱۲ ساله خود می‌شود. در همین حال در طرف دیگر ماجرا، کشیش جوانی در دانشگاه جورج تاون در همان حوالی که با بیماری لاعلاج مادرش دست و پنجه نرم می‌کند، شروع به شک در ایمان خود می‌کند. سرانجام در ادامه داستان، یک کشیش ضعیف و مسن، ضرورت رویارویی با دشمن قدیمی شیطانی را در دختر ۱۲ ساله تشخیص می‌دهد و اقداماتی انجام می‌دهد.

رایگان در تماشاخونه ببینید

بررسی فیلم:

جن گیر یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه ۷۰ است. این فیلم روایت داستانی در مورد آدم‌های عادی در یک خانه معمولی است که متوجه می‌شوند در طبقه بالای خانه خود دختر کوچکی وجود دارد که اتفاقاً توسط «شیطان خود» تسخیر شده است. ایمان پدیده‌ای بسیار قوی است و وقتی متزلزل می‌شود، می‌تواند هر چیزی که در تخیل شما وجود دارد را بیهوده جلوه دهد. فیلم جن‌گیر با چنان محبوبیتی مواجه شد که تاکنون ۶ دنباله از آن ساخته شده و در سال ۲۰۲۶، هفتمین دنباله آن هم وارد سینما می‌شود.

اگر به فیلم های ویلیام فریدکین علاقمندید، ما در مقاله ای جداگانه بهترین فیلم های ویلیام فریدکین را معرفی کرده ایم.

6) اره (Saw)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: جیمز وان
  • بازیگران: کری الویس، دنی گلاور، مونیکا پاتر
  • سال ساخت: ۲۰۰۴

خلاصه داستان:

دو مرد به نام‌های آدام و دکتر لارنس گوردون که در ابتدای فیلم در حمامی از خواب بیدار می‌شوند، متوجه می‌شوند که توسط یک قاتل زنجیره‌ای به نام جیگساو(Jigsaw) در خانه‌ای نامعلوم زندانی شده‌اند. آدام و دکتر لارنس باید قبل از تمام شدن زمانشان فرار کنند، در غیر این صورت، با عواقب مرگبار و خونباری روبرو خواهند شد.

ترسناک ترین فیلم های جهان

بررسی فیلم:

فیلم اره یک فیلم ترسناک به شدت جذاب است؛ البته برای کسانی که مشکلی با دیدن صحنه‌های خونبار و مشمئزکننده ناشی از شکنجه و آزار ندارند. ریتم بالای فیلم اره هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند به طوری که سخت می‌توان پس از شروع فیلم تا آخر به دیدن آن ادامه نداد. فیلم اره با داستان جذاب و صحنه‌های وحشت‌بار به خوبی توانسته مخاطب فیلم‌های ژانر وحشت را راضی نگه دارد. فیلم اره تا «اره ۶» ادامه پیدا کرده و چندین دنباله یا اسپین اف هم دارد.

۷) جادوگر (The Witch)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: رابرت اگرز
  • بازیگران: آنیا تیلور-جوی، رالف اینسون، کیت دیکی، جولیان ریچینگز
  • سال ساخت: ۲۰۱۵

خلاصه داستان:

داستان در حوالی سال ۱۶۳۰ در نیوانگلند می‌گذرد، جایی که ویلیام و کاترین به همراه پنج فرزند خود به عنوان یک خانواده مسیحی متدین زندگی می‌کنند. بعد از گذشت مدتی پسر تازه متولدشده خانواده ناپدید می‌شود و پس از آن مشکلاتی به شکل مسلسل‌وار بر سرشان آوار می‌شود؛ مثلا وقتی محصولات مزرعه‌شان از بین می‌رود تمامی اعضای خانواده با یکدیگر دعوا می‌کنند. در واقع جادوگر داستان خانواده‌ای‌ست که گناهان خود را فراموش کرده و این کار باعث شده تا آن‌ها طعمه شیطانی به نام جادوگر شوند.

بررسی فیلم:

جادوگر یک فیلم ترسناک کم‌هزینه است که در سالی که پخش شد توانست به راحتی گیشه را از آن خود کند. شاید برای بعضی از بینندگان دیدن فضایی مربوط به قرن ۱۷ سخت باشد، اما همین نکته است که فیلم را بسیار دلهره‌آور می‌کند. نوع دلهره جادوگر به نحوی است که برای همه مناسب نیست؛ شما هنگام دیدن فیلم احتمالا بارها خواهید گفت: «چرا می‌خواهی به آنجا بروی؟»، «این کار را نکن!» یا «زودتر برگرد»!

شخصیت‌ها از دیالوگ‌های قرن هفدهمی استفاده می‌کنند و نوع فیلمبرداری این لحن خاکستری را تقویت می‌کند. در مجموع فیلم جادوگر یک تریلر روان‌شناختی ترسناک است که بازیگرانی حرفه‌ای خوب از آب درآمده است.

رایگان در تماشاخونه ببینید

۸) روانی (Psycho)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلز
  • سال ساخت: ۱۹۶۰

خلاصه داستان:

ماریون کرین، کارمند دفتر فینیکس، از رفتاری که زندگی با او داشته خسته شده است. او باید معشوقش سم را در وقت ناهار ملاقات کند و آنها نمی‌توانند ازدواج کنند، زیرا سم باید بیشتر پول خود را به عنوان نفقه ازدواج قبلی خود بدهد. یک روز جمعه ماریون که فرد مورد اعتماد کارفرمایش است، باید چهل هزار دلار را به بانک ببرد. ماریون با دیدن این فرصت تصمیم می‌گیرد تا پول را بردارد و به سمت فروشگاه سم در کالیفرنیا برود تا با هم زندگی جدید را آغاز کنند.

ماریون پس از رانندگی طولانی گرفتار طوفان می‌شود و از بزرگراه اصلی خارج می‌شود تا به متل بیتس برود. متل توسط مرد جوانی آرام به نام نورمن اداره می‌شود که به نظر می‌رسد تحت سلطه مادرش است. ماجرای گرفتاری ماریون و صاحب متل، این فیلم وحشتناک را ساخته است.

بررسی فیلم:

رابرت بلوخ اثر اصلی را نوشت، جوزف استفانو آن را به یک فیلمنامه بدل کرد، اما این آلفرد هیچکاک با همکاری خارق‌العاده برنارد هرمان بود که این داستان غمگین و البته ترسناک را به یک شاهکار کلاسیک در ژانر وحشت تبدیل کرد. در فیلم روانی، همه چیز آنقدر سر جای خود قرار می‌گیرد که می‌توان گفت فیلم بدون هر فریم خود انگار کامل نیست. داستان درگیری نورمن و مادرش و ماجرایی که با ماریون پیش می‌آید، روانی را به یک فیلم تریلر-روان‌شناختی بی‌نظیر بدل کرده است.

رایگان در تماشاخونه ببینید

9) ما (Us)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: جوردن پیل
  • بازیگران: لوپیتا نیونگو، وینستون دوک، الیزابت ماس، یحیی عبدالمتین دوم و آنا دیوپ
  • سال ساخت: ۲۰۱۹

خلاصه داستان:

خانواده ویلسون برای اینکه از زندگی پرمشغله خود دور شوند، تعطیلات خود را به سانتا کروز، کالیفرنیا می‌روند تا با دوستان خود، خانواده تایلر، وقت بگذرانند. در یک روز در ساحل، پسر جوان آنها جیسون تقریباً سرگردان می‌شود؛ در همان شب، چهار فرد مرموز وارد خانه دوران کودکی آدلاید که در آن اقامت دارند، می‌شوند. این خانواده وقتی متوجه می‌شوند که مزاحمان در عین ظاهری عجیب و غریب، بسیار شبیه به آنها هستند، شوکه می‌شوند و هیجان داستان از اینجا آغاز می‌گردد.

ترسناک ترین فیلم های جهان

9) مه (The Mist)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • بازیگران: توماس جین، مارسیا گی هاردن، لوری هولدن، آندره بروگر
  • سال ساخت: ۲۰۰۷

خلاصه داستان:

درایتون‌ها، دیوید، استف و پسرشان بیلی، در یک شهر کوچک زندگی می‌کنند. یک شب که طوفان سهمگین منطقه را درنوردیده، به خانه آن‌ها آسیب جدی می‌رسد. طوفان صبح روز بعد با مه عجیبی همراه است. دیوید و بیلی و همسایه‌شان برنت نورتون برا تهیه غذا به شهر می‌روند و از قضا با چند نفر دیگر در یک فروشگاه مواد غذایی گیر می‌افتند. آن‌ها در فروشگاه متوجه می‌شوند که مه حاوی چیزی ترسناک است که قصد کشتن انسان‌ها را دارد.

بررسی فیلم:

فیلم‌هایی که بر اساس نوشته‌های استیون کینگ ساخته شده‌اند، عادت دارند که به خوبی اثر اصلی از آب درنیایند. اگرچه کارگردان فیلم مه، فرانک دارابونت، ساختن فیلم مشهور «رستگاری در شاوشنگ» را در کارنامه خود دارد، اما این بار با ژانر وحشت به میدان آمده است. این فیلم یک حس ترسناک واقعی به سبک کلاسیک را به بینندگان منتقل می‌کند و هرگز سعی نمی کند زیادی باهوش یا بیش از حد بدخلق باشد و این یکی از نقاط قوت اصلی آن است.

فرانک دارابونت تمرکز خود را عمدتاً بر تنش بین شخصیت‌ها و اتمسفر فیلم می‌گذارد در حالی که گروه بازیگران هم درخشان عمل کرده‌اند؛ توماس جین نقش اصلی را برعهده می‌گیرد و بازی فوق‌العاده‌ای دارد و به خوبی بین مرد خانواده و قهرمان اکشن قرار گرفته است.

بقیه اعضای گروه در کنار بازیگر اصلی به خوبی بازی می‌کنند، مارسیا گی هاردن به عنوان یک مسیحی متعصب و توبی جونز به عنوان مغازه‌داری ساکت بیش از همه برجسته هستند. فیلم مه به طور کلی یک فیلم ترسناک بسیار هیجان‌انگیز است که دیدنش به افرادی که به دنبال آدرنالین بالا هستند، توصیه می‌شود.

11) پرندگان (The Birds)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: تیپی هدرن، راد تیلور، جسیکا تندی
  • سال ساخت: ۱۹۶۳
  • IMDB: ۷.۷
  • متاکریتیک: ۹۰

خلاصه داستان:

وقتی وکیل میچ برنر او را در یک فروشگاه لوازم حیوانات خانگی می‌بیند، میچ به شوخی لطفی در حق او می‌کند و پس از آن وکیلش هم تصمیم می‌گیرد لطف او را جبران کند. او حدود یک ساعت به سمت شمال سانفرانسیسکو به سمت خلیج بودگا حرکت می‌کند، جایی که میچ آخر هفته‌ها را با مادرش لیدیا و خواهر کوچکترش کتی می‌گذراند. با این حال، بلافاصله پس از ورود او، پرندگان در منطقه شروع به رفتار عجیبی می‌کنند.

بررسی فیلم:

فیلم پرندگان از آن فیلم‌های کلاسیک هیچکاکی است که اگر حوصله اعصاب‌خوردی را ندارید، به شما پیشنهاد نمی‌شود. مثلا در آن صحنه‌ای که یک مرغ دریایی وقتی ملانی در حال عبور از خلیج با یک قایق کوچک است به او حمله می‌کند یا صحنه‌ای که لیدیا همسایه خود را مرده می‌یابد و می‌فهمد او مشخصا قربانی حمله پرنده شده، همه چیز به طرز وحشتناک و آزاردهنده‌ای بد است.

در ادامه فیلم خواهید دید که به زودی، صدها و هزاران پرنده به هر کسی که بیرون از در بیابند حمله می‌کنند. در پرندگان، هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا ممکن است این اتفاق بیفتد وجود ندارد، و همانطور که پرندگان به حملات شریرانه خود ادامه می دهند، بقا در اولویت قرار می‌گیرد.

۱۲) جعبه پرنده (Bird Box)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: سوزان بیر
  • بازیگران: ساندرا بولاک، تراوانته رودز، جان مالکوویچ
  • سال ساخت: ۲۰۱۸

خلاصه داستان:

در پی یک وحشت ناشناخته جهانی، مادری باید قدرتی پیدا کند تا با فرزندانش در جستجوی یک مکان امن به پایین رودخانه‌ برسند. با توجه به نیروهای مرگبار ناپیدایی که در فیلم یکی یکی دیده می‌شوند، سفر خطرناک باید در خفا انجام شود. ماجرای این سفر پرمخاطره داستان فیلم جعبه پرنده را رقم می‌زند.

بررسی فیلم:

جعبه پرنده به کارگردانی سوزان بیر، برنده جایزه امی، فیلمی هیجان‌انگیز با بازی برنده جایزه اسکار ساندرا بولاک، جان مالکوویچ، سارا پالسون و تروانته رودز است. این فیلم یک تریلر پسا آخرالزمانی است که در یک مکان آرام اتفاق می‌افتد. نکات بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود این فیلم ارزش دیدن داشته باشد، اما به سختی می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز یا جدید را به بیننده ارائه کند؛ اما زمانی که تنش موجودات مرموز افزایش می‌یابد، فیلم در بهترین حالت خود یا در واقع در اوج خود قرار می‌گیرد.

رایگان در تماشاخونه ببینید

۱۳) یک مکان ساکت (A Quiet Place)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: جان کرازینسکی
  • بازیگران: امیلی بلانت، جان کرازینسکی، میلیسنت سیموندز
  • سال ساخت: ۲۰۱۸

خلاصه داستان:

پس از اینکه زمین توسط شکارچیان فرازمینی نابود شده، ابوت‌ها برای زنده‌ماندن در نزدیکی شهر نیویورک تقلا می‌کنند. داستان آنجا عجیب‌تر می‌شود که بیننده در می‌یابد حتی کوچکترین سروصدایی باعث جلب توجه این شکارچیان فرازمینی می‌شود. با این حال، با وجود دوازده ماه وحشتناک بی‌امان، ابوت‌ها شکست‌ناپذیر باقی می‌مانند و بر هنر بقا مسلط می‌شوند. اما اکنون که موعد وضع حمل مادر باردار خانواده رسیده است داستان پیچیده می‌شود.

بررسی فیلم:

«یک مکان ساکت» فیلمی هیجان‌انگیز و پسا آخرالزمانی است که با نویسندگی، کارگردانی و بازی جان کرازینسکی به همراه همسر واقعی‌اش امیلی بلانت ساخته شده است. این زوج و سه فرزندشان در فیلم در برابر موجوداتی ترسناک قرار دارند که واقعاً سروصدا را دوست ندارد.

در واقع این صدا و فقدان آن است که این فیلم را می‌سازد. کرازینسکی با یک داستان کاملاً خوب بیننده را شوکه می کند و بازی و کارگردانی حرفه‌ای خود در این فیلم توانسته جایگاه خود را از بازیگر طنز سریال محبوب «اداره» به یک خالق هنری توانمند ارتقا دهد.

رایگان در تماشاخونه ببینید

۱۴- فعالیت فراطبیعی (Paranormal Activity)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: اورن پلی
  • بازیگران: کیتی فدرستن، میکا اسلوات، مارک فردریکز
  • سال ساخت: ۲۰۰۹

خلاصه داستان:

بعد از اینکه یک زوج جوان متعلق به طبقه متوسط ​​به خانه‌ای در حومه شهر نقل مکان می‌کنند، اتفاقاتی عجیب و غریب آن‌ها را به شدت می‌ترساند. نوع فیلمبرداری این فیلم به گونه مستندنگاری است و همین گونه فیلمبرداری آن را به شدت ترسناک کرده است.

بررسی فیلم (خطر اسپویل):

فعالیت فراطبیعی محبوب‌ترین فیلم سال ۲۰۰۹ است و در نهایت تونست به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تمام دوران در نظر گرفته شود. نوع فیلمبرداری این فیلم که به روش فیلمبرداری با دوربین خانگی است، بسیار خلاقانه انجام شده و به دهشتناک‌ کردن آن افزوده است.

این فیلم بر ترس‌های ارزان قیمت و صداهای بلند که گوش شما را کر می‌کند، تکیه نمی‌کند، بلکه با نماهای اثرگذار در عین بودجه کم ساخت، شما را میخکوب می‌کند. این فیلم محبوب تاکنون ۷ نسخه دیگر نیز از خود روانه سینماها کرده است تا بتواند با بزرگترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما مثل جن گیر، اره و احضار به رقابت بپردازد.

۱۵) سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • بازیگران: جودی فاستر، آنتونی هاپکینز، اسکات گلن
  • سال ساخت: ۱۹۹۱

خلاصه داستان:

کلاریس استارلینگ با بازی جودی فاستر که یک کارآموز FBI است سخت کار می‌کند تا حرفه‌اش را پیش ببرد و خود را به عنوان یک مامور زن ثابت کند. او پس از فارغ‌التحصیلی برنامه دارد در واحد علوم رفتاری تحت رهبری جک کرافورد با بازی اسکات گلن کار کند.

کرافورد در حالی که استارلینگ هنوز کارآموز است، از او می‌خواهد که از دکتر هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز، روانپزشکی که تاکنون هشت سال در زندانی با بیشترین تدابیر امنیتی زندانی شده، بازجویی کند. لکتر یک قاتل زنجیره‌ای‌ست که قربانیان خود را می‌خورده است. کلاریس در این مسیر با افراد مختلفی آشنا می‌شود که زندگی او را به خطر می‌اندازند.

بررسی فیلم:

به ندرت می‌توان یک فیلم هیجان‌انگیز و ترسناک با داستانی پرپیچ و خم دید که از لحاظ بازیگری، کارگردانی و فیلمنامه هم درجه یک باشد؛ انگار پس از هیچکاک کسی نمی‌توانست از عهده این کار به خوبی برآید، تا اینکه «سکوت بره‌ها» ساخته شد.

این فیلم یک تریلر روان‌شناختی و مهیج است که با بازی‌های فوق‌العاده جودی فاستر جوان و آنتونی هاپکینز کاریزماتیک همراه شده است. این فیلم دنباله‌های دیگری هم دارد؛ فیلم هانیبال که سکوت بره‌ها۲ است، با بازی جولیان مور به جای جودی فاستر پی گرفته می‌شود.

رایگان در تماشاخونه ببینید

۱۶) ۲۸ روز بعد (28 Days Later)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: کیلین مورفی، نائومی هریس، کریستوفر اکلستون
  • سال ساخت: ۲۰۰۳

خلاصه داستان:

گروهی از فعالان حقوق حیوانات با وجود هشدارهای یک دانشمند مبنی بر مسری بودن بیماری میمون‌ها، وارد آزمایشگاه می‌شوند و میمون‌ها را از قفس خود رها می‌کنند تا آنها را نجات دهند. در نتیجه اقدامات آن‌ها، ویروسی وحشتناک توسط میمون‌ها در سراسر بریتانیا فراگیر می‌شود.

جیم شخصیت اصلی داستان که اندکی قبل از انتشار ویروس به خاطر تصادف با دوچرخه به کما رفته بود، از کما خارج می‌شود و متوجه می شود که لندن متروکه شده است. او پس از مدتی می‌فهمد که تنها نیست و شهر به دو دسته آلوده‌شده‌ها و پاک‌ها تقسیم شده. داستان فیلم، ماجرای سفر و همراهی جیم با عده‌ای از مردم برای بقاست.

بررسی فیلم:

شاید با خواندن خلاصه داستان متوجه وجه ترسناک فیلم نشوید، اما باور کنید ۲۸ روز بعد یک فیلم ژانر وحشت به شدت هیجان‌انگیز است که چالش‌های فردی تنها در یک شهر بزرگ مثل لندن را برای زنده ماندن در هر لحظه نشان می‌دهد. بازی خوب کیلین مورفی و کارگردانی و فیلمنامه قوی از ویژگی‌هایی است که این فیلم را به یک فیلم ترسناک با کیفیت بدل کرده است.

۱۷) بچه رزماری (Rosemary’s Baby)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان:رومن پولانسکی
  • بازیگران: میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردن
  • سال ساخت: ۱۹۶۸

خلاصه داستان:

رزماری وودهاوس، یک زن خانه‌دار، جوان و کاتولیک است که به همراه همسرش گای به برمفورد، ساختمان نمادین شهر نیویورک، نقل مکان می‌کنند. خیلی زود همسایه‌های عجیب و غریب این ساختمان با زوج جوان دوست می شوند.اندکی بعد، رزماری باردار می‌شود.

دقیقا موقعی که این مادر بی‌تجربه به بهانه بارداری از دایره دوستانش جدا می‌شود، به نظر می‌رسد یک توطئه شوم و برنامه‌ریزی شده شروع می‌شود، تا جایی که رزماری فکر می‌کند دیوانه شده. در این راه همسرش گای هم فکری به حال او نمی‌کند و رنجش را انکار می‌کند.

بررسی فیلم:

فیلم‌های ترسناک باید اینگونه ساخته شوند. طنین دلهره‌آور صدای میا فارو که بیننده را به درون فیلم می‌کشد، بلافاصله او را جذب دنیای خود می‌کند و هرگز اجازه نمی‌دهد بیرون بیایید. این توانایی رومن پولانسکی است؛ او می‌داند چگونه بیننده را در فضای فیلم گیر بیندازد به طوری که تا آخر از آن بیرون نیاید.

فیلم بچه رزماری فیلمی است که رمز و راز، پارانویای ماوراء طبیعی و ترس‌های هر زن بارداری را به بیننده نشان می‌دهد و دنیایی ترسناک و باورپذیر خلق می‌کند.

۱۸) آرواره‌ها (Jaws)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: روی شایدر، رابرت شاو، ریچارد درایفس
  • سال ساخت: ۱۹۷۵

خلاصه داستان:

وقتی کلانتر جدید یک شهر ساحلی، مارتین برودی، بقایای فردی که قربانی حمله کوسه شده را کشف می‌کند، ساحل شهر را به روی شناگران می‌بندد؛ اما این کار به مذاق تاجران، ماهیگیران و حتی شهردار خوش نمی‌آید و نهایتا برودی تحت فشار دوباره ساحل را برای شنا باز می‌کند، اینجاست که فاجعه اصلی فیلم رخ می‌دهد.

بررسی فیلم (خطر اسپویل):

فیلم آرواره‌ها به نوعی فرزند معنوی موبی دیک است؛‌با یک کوسه سفید بزرگ به جای یک نهنگ سفید غول پیکر. شکار کوسه برای هر کس در این فیلم معنای متفاوتی دارد. برای برودی، کشتن کوسه به معنای اطمینان از امنیت فرزندانش است. برای هوپر، کوسه فقط یک کوسه است که باید مورد مطالعه قرار بگیرد. اما کوسه برای کوینت معنای دیگری دارد و کشتن این کوسه به خصوص برای او به منزله انتقام نهایی عمل می‌کند.

رایگان در تماشاخونه ببینید

۱۹) دیگران (The Others)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: آلخاندرو آمنابار
  • بازیگران: نیکول کیدمن، فیونولا فلانگان، کریستوفر اکلستون
  • سال ساخت: ۲۰۰۱

خلاصه داستان:

زنی به نام گریس با دو فرزندش پس از پایان جنگ جهانی دوم به عمارتی در جرسی می‌آید، جایی که منتظر بازگشت شوهرش و پدر خانواده از جنگ است. کودکان گریس یک بیماری نادر دارند و نمی‌توانند در تماس با نور مستقیم خورشید قرار بگیرند.

آنها تنها با قوانین ظالمانه، عجیب و تقریباً مذهبی در آنجا زندگی می‌کنند؛ تا زمانی که گریس مجبور می‌شود گروهی از خدمتکاران را برای آن‌ها استخدام کند. با ورود خدمتکاران اتفاقات غیرمنتظره‌ای در فیلم می‌افتد.

بررسی فیلم:
فیلم دیگران یک درام ترسناک است که در عین حال غمگین است. داستان زنی که چشم به راه شوهر خود پس از جنگ است و سعی می‌کند خود و فرزندانش را تنهایی اداره کند. این فیلم نامزد جوایز بسیاری شده و توانسته نظر منتقدان را به خود جلب کند.

نیکول کیدمن برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده است. دیگران، که ۱۷ میلیون دلار برای تولید آن هزینه شده بود، توانست در مجموع در سطح جهان ۲۰۹ میلیون دلار فروش داشته باشد و در فهرست یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۱ قرار بگیرد.

۲۰) شیطان‌صفتان (Diabolique)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: آنری-ژرژ کلوزو
  • بازیگران: سیمون سینیوره، ورا کلوزو، پل موریس، شارل وانل
  • سال ساخت: ۱۹۵۵

خلاصه داستان:

کریستینا دلاسال به شدت از دست شوهر خود میشل رنج می‌برد. او وارث یک مدرسه شبانه روزی پسرانه‌ است و آن را اداره می‌کند، اما به وضوح میشل مسئول آن است. او و نیکول هورنر، یکی از معلمان و معشوق سابق میشل، تصمیم می‌گیرند تا میشل را بکشند.

بررسی فیلم:

این فیلم که ساخته سال ۱۹۵۵ است داستان یک درام جنایی و ترسناک را روایت می‌کند که هنوز با گذشت بیش از نیم قرن از ساخت آن برای مخاطب امروزی جذاب است. البته جنبه‌های ضد زنی که در فیلم وجود دارد قابل اغماض نیست اما در کل فیلم یک داستان جذاب و جنایی و البته ترسناک است که می‌تواند بیننده را مجذوب خود کند.

۲۱) برو بیرون (Get Out)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: جوردن پیل
  • بازیگران: دنیل کالویا، الیسون ویلیامز، بردلی ویتفورد
  • سال ساخت: ۲۰۱۷

خلاصه داستان:

کریس و دوستش رز برای آخر هفته برای دیدن والدینش به سمت شمال می‌روند. در ابتدا، کریس رفتار عجیبی که در خانواده‌اش می‌بیند را به نفع دیدن یک عضو جدید تفسیر می‌کند، اما، همانطور که آخر هفته سپری می‌شود، مسائل نگران‌کننده‌ای را کشف می‌کند که برایش باورپذیر نیست.

بررسی فیلم:

فیلم برو بیرون یک درام وحشتناک است که در آن بازیگران عالی هستند به خصوص وقتی متوجه می‌شویم که بسیاری از آن‌ها چهره‌ها شناخته‌شده صنعت فیلم سریال نیستند. این فیلم را شاید نتوان به معنی دقیق کلمه ترسناک خواند، اما بدون شک یک فیلم هیجان‌انگیز و گیراست که می‌تواند به خوبی شما را جذب تماشای خود کند.

رایگان در تماشاخونه ببینید

۲۲) مرد نامرئی (The Invisible Man)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: لی ونل
  • بازیگران: الیزابت ماس، الیور جکسون-کوهن، آلدیس هاج
  • سال ساخت: ۲۰۲۰

خلاصه داستان:

این فیلم درباره سیسیلیا است که خبر خودکشی دوست سابقش را دریافت می‌کند. او با این خبر تصمیم می‌گیرد زندگی خود را بهتر کند تا این اتفاق برای او تکرار نشود. در این مسیر وقتی شروع به جستجو می‌کند، متوجه می‌شود که دوستش واقعا نمرده است و ماجرای هیجان‌انگیز فیلم اینجا آغاز می‌شود.

بررسی فیلم:

در ابتدا فیلم بسیار گیراست اما کم کم با جلوتر رفتن می‌بینیم که داستان از یک تریلر روان‌شناختی پر از تعلیق دور می‌شود و خود را به یک فیلم نسبتاً معمولی با وقایعی قابل پیش‌بینی تبدیل می‌کند. اما برگ برنده این فیلم بازیگر توانمند آن الیزابت ماس است. شخصیتی که ماس از سیسیلیا می‌سازد واقعا باور پذیر است و بیننده می‌تواند رنج او را درک کند.

رایگان در تماشاخونه ببینید

۲۳) یتیم (Orphan)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: ژائومه کولت-سرا
  • بازیگران: ویرا فارمیگا، پیتر سارسگارد، ایزابل فورمن
  • سال ساخت: ۲۰۰۹

خلاصه داستان:

کیت و جان کلمن پس از از دست دادن یکی از فرزندانشان در حال کار کردن روی ازدواجشان هستند و سعی دارند خانواده خود را احیا کنند. این زوج تصمیم می گیرند دختری را به فرزندی قبول کنند. هنگامی که آنها با استر ۹ ساله در یتیم خانه سنت مارینا آشنا می‌شوند، بلافاصله عاشقش می‌شوند.

پسر آنها، دنیل، با خواهر جدیدش خصومت پیدا می‌کند، اما دختر ناشنوایشان، مکس، در همان ابتدا به خوبی با او اخت می‌شود. در ادامه داستان کیت حس می‌کند که استر در حال انجام کارهایی پلید است اما شوهرش حرف او را باور نمی‌کند تا اینکه اتفاقات وحشتناکی در خانه می‌افتد.

بررسی فیلم:

نقطه قوت فیلم یتیم، ایزابل فورمن است که گویی فیلم بر اساس آن ساخته شده. این فیلم داستانی با بیانی لایه‌ای و غافلگیرکننده و به شدت گیرا دارد که بازی فورمن این گیرایی را چندین برابر کرده است. علاوه بر بازی چشمگیر کودک نسبتا خردسال فیلم، کارگردانی فیلم هم حرفی برای گفتن دارد. به غیر از برخی صحنه‌ها که بیننده را گیج می‌کند، اکثر صحنه‌ها با جذابیتی هیجان‌انگیز توانسته‌اند در خدمت یک تریلر ترسناک باشند.

۲۴) شب بیست و نهم

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: حمید رخشانی
  • بازیگران: رضا رویگری، مرجانه گلچین، ژیلا شاهانی، حمیده خیرآبادی
  • سال ساخت: ۱۳۶۸

خلاصه داستان:

حسین، پدر محترم، زمانی که داشت بچه‌ای که محترم از دست داده بود را دفن می کرد، زنی مرموز را در پشت بام خانه‌اش می‌بیند. سال‌ها بعد که قرار بود محترم و اسماعیل طبق یک سنت قدیمی از دوران کودکی با هم ازدواج کنند، همه چیز رو به راه است تا اینکه می‌فهمند محترم جن می‌بیند.

بررسی فیلم:

شب بیست و نهم یک فیلم ترسناک ایرانی است که ازدواج غم‌انگیز محترم و حاج اسماعیل را به تصویر می‌کشد. این فیلم اولین و احتمالاً بهترین فیلم ترسناک تمام عیار در ایران به حساب می‌آید زیرا به طرز استادانه‌ای مباحث فرهنگی و بومی و خرافات و وحشت را در هم می‌آمیزد.

این فیلم بیشتر به خاطر ایجاد ترس واقعی – ترس از جن- بین ایرانیان شناخته شده است. شب بیست و نهم همچنین به دلیل نگاه روان‌شناختی‌اش به طبیعت انسان و نحوه غلبه بر جنبه‌های تاریک بر روشن، به‌ویژه در به تصویر کشیدن شخصیت عاطفه، زن شیطانی که به طرز وحشتناکی ذهن محترم را آزار می‌دهد، مشهور است.

۲۵- پوست (Skin)

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک
  • بازیگران:جواد قامتی، فاطمه مسعودی‌فر، محمود نظرعلیان، ناصر هاشمی
  • سال ساخت: ۱۳۹۷

خلاصه داستان:

پوست فیلمی است دربارهٔ عشق، جادو و خرافه پرستی و روایتگر داستان مردی به نام آراز است که در جوانی عاشق دختری مسیحی به نام مارال بوده، ولی مارال با مرد دیگری ازدواج می‌کند. در روستای آن‌ها خرافات زیادی درباره جادو و جمبل و نفرین وجود دارد و مادر آراز نیز در این زمینه‌ها مهارت دارد.

آراز کم‌کم متوجه می‌شود که نرسیدنش به مارال به واسطهٔ دعایی بوده که مادرش در یک پوست کار گذاشته است و تصمیم می‌گیرد این دعا و دیگر طلسم‌های وارد شده به زندگی‌اش را نابود کند. در این راه هر چه بیشتر به مارال نزدیک می‌شود، حال مادرش بدتر می‌شود و یک دوراهی سخت برای او به وجود می‌آید.

بررسی فیلم:

پوست فیلمی ایرانی در ژانر وحشت به نویسندگی کارگردانی برادران بهمن ارک و بهرام ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح محصول سال ۱۳۹۷ و به زبان ترکی است. پوست دومین اثر سینمایی برادران ارک پس از سویوق (۱۳۹۴) است و به جن و عقاید مذهبی نظیر طلسم اشاره دارد. داستان فیلم دربارهٔ خانواده‌ای شامل یک مادر و پسر است که زندگی‌شان به دلیلی دچار مشکل می‌شود.. پوست در روستای باویل و میلان شهرستان اسکو فیلم‌برداری شده‌است.

دیدگاه کاربران (4 دیدگاه)

  1. دمتون گرم. این مقاله واقعاً عالی بود. من که عاشق فیلم‌های ترسناکم، خیلی لذت بردم. لیستی که جمع کردید بی‌نظیر بود و توضیحات هر فیلم هم خیلی خوب بود. مرسی که همچین محتوای خوبی گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید